آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 104 ها پيرو اسـ م با ‌ ی ميليون ‌ هایگوناگون مسـلمانی را پديد آورده. رابطه ‌ شـکل مذهبشـان درمناطق مختلف، يکسـان وهمگون نيسـت. آنهاکه اهل عمل ی نمازوروزه و ‌ به اصول وفروع دين هستند اشتراکاتی دارند، ازجمله درباره ديگرآدابومناسک، اما لزوما جايگاه مذهبدرزندگیشخصیواجتماعی آنان يکسان نيست. تدریــــج ‌ در اين ميان، قانون شـرعکه ديرتر، بعد ازدرگذشـت پيامبر اسـ م به تغييـرباقـی مانـده اسـت. محتـوای ايـن قانـونکـه ‌ وضـعشـد، امـروزه ثابـتوبی هـایگوناگـون اسـ می يکـی اسـت، مبتنـی بـر اجمـاع ‌ چهارچـوب آن در نحله هایـی از قـرآن و احاديـث را مرجـع ‌ ميـان علماسـت و بـا رجـوع بـه قيـاس،گزيده اند. امــا گوناگونــی ‌ ی اللــه قلمــداد شــده ‌ احکامــی قــرار داده کــه ترجمــان اراده جايگاه اين قانون درکشورهای اسلامی، ازجمله ترکيه و ايران وعراقکه در دهدکه نقش نهاد رسمی مذهب و ‌ پرسشتان به آنها اشارهکرديد، نشان می رو ‌ اجتماعی اين جوامع با چالش روبه ‌ احکام شـرع درمتن تحولاتسياسـی ودگرگـون شـده اسـت. تر، در ایــن ســهکشــورطــی قــرن بيســتم، از يــکســوشــاهد ‌ طــور مشــخص ‌ به وبیــش، بــه کاهــش ‌ بودیــمکــه چگونــه رونــد نوســازی درجوامــع مختلــف، کم یسياسی ‌ قدرت نهادهای رسمی مذهبی انجاميد؛ ازسوی ديگر، درصحنه گرا را مشــاهدهکردیــم. ‌ هــای اســ م ‌ ايــنکشــورها خیــزشجريان ای تنگاتنگ ‌ تدقيقکنمکهگرچه اسلام ازهمان آغازبا امرسياسی دررابطه ای ايدئولوژيــک اســتکــه در عصــر مــدرن، بــا ‌ گرایی پديــده ‌ بــوده امــا اســ م یسياسیو ‌ گيری ازمکاتبسياسیدرجهانمعاصر، به تقابل بامدرنيته ‌ وام گرایان ‌ ها، اسلام ‌ سربلندکرده است. یکی ازبارزترين مثال ‌ الگوی دموکراسی انـدکـه ‌ ای را بـابکرده ‌ انـدکـه آشـکارا زبـان سياسـی تـازه ‌ پيـروزدر انقـ ب ايران

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2