105 گرایی بست اسلام بن گذارد. مفاهيمی ای تلفيق ابزارهای مدرن با افکارسنتی را به نمايشمی گونه اند. خوبی بيانگراين امتزاج مثل«انقلاباسلامی»و«جمهوری اسلامی» به شوند ودر های مذهبی بهکدهای ايدئولوژيک بدل می دراين زبان نو، آموزه گيرند. گرایانه قرارمی های اسلام خدمت پيشبرد برنامه وسياست تاکنــون، ۱۹۷۰ ی گرایی در کشــورهای متفــاوت، از دهــه گســترش اســ م هــای ديــن اســ م را از منظــر رابطــه بــا قــدرت سياســی، در معــرض چالش جــدی قــرار داده اســت. ايــن وضعيــت بيــش از هميشــه مســلمانانی راکــه بــا خواهنــد تحــت قانــون شــرع زندگــی گرایی خويشــاوندی ندارنــد و نمی اســ م ی نهاد مذهب، سياست وقوانين ی رابطه های نظری درباره کنند به چالش انداز تـوان چشـم شـهروندی فراخوانـده اسـت. بـدون تعميـق ايـن پرسـش نمی مشــترکی نســبت بــه تحــول اجتماعــی و پيشــرفت تصــورکــرد. ویــژه درمیــان نســل جــوانکــه اکثریــت جایــگاه مذهــب در ایــرانکنونــی، به هــای دهنــد، دچــار چــه تغییراتــی در حوزه جمعیــتکشــور را تشــکیل می ی اسـ م در مختلف نسـبت به مثلاً پنجاه سـال پیششـده اسـت؟ آینده ی جمهــوری اســ می پیونــد خــورده اســت؟ ایــران تــا چــه حــد بــه آینــده بــرای تأمــل در بــاب ايــن پرســش بایــد بــردومقايســه مکــثکنيــم: اولــی، ميــان هـای بـا شـعارهاییکـه درحرکت ۱۳۵۷ ی انقـ ب گفتارهـا وشـعارهای دوره شــنويم؛ و دومــی، ميــان تصويــر حجــاب در آن زمــان و اعتراضــیکنونــی می امــروز. بـا يـک نـگاه اجمالـی بـه ايـن دو پديـده تغييراتـی جـدی را دررويکـرد بـه مذهـب ی انقـ ب کنيـم. اگـردردوره وجايگاهـشدرجامعـه وسياسـت مشـاهده می گرایانه برداشتی منفی نداشتند، بخشمهمی ازکنشگران ازشعارهای اسلام
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2