ی اسلام در ایران آینده 106 شنويمکه معترضان روبه حاکمان فرياد ها می امروزبرای نمونه درتظاهرات زننـد: «اسـ م رو پلـهکـردن، مـردم روذلـهکـردن!» می نوعی اعتبارضدامپرياليسـتیکسـبکرده حجاب زنان همکه در آن دوره به ی مــکانگنــاه اســت آشــکار مثابــه بــود،کارکــردش راکــه تمرکــز بــر پيکــرزنــان به رسیدن، قدرت ساخته. به ياد آوريمکه پس ازگفتارخمينی در اولين سال به ی روز جهانــی زن (هشــت مــارس) و فراخوانــدن زنــان شــاغل در در آســتانه هاهــزار زن بــرای اعتــراض بــه هــا بــه رعایــت حجــاب اجبــاری، ده خانه وزارت خيابـان آمدنـد. پـس ازآن، ازهمـان آغـازرونـد اسـتقرارجمهـوری اسـ میکـه ی مدنی با سرکوبخونين مخالفان سياسی وبه سکوت وادارکردن جامعه روز ايمکه روزبه ی بدحجابی بوده همراه بود، شـاهد ظهوروگسـترش پديده جملــه های اخيــر بــه اعتراضــاتگوناگــون زنــان، از گســترش يافتــه و درســال درملأعام، انجاميدهکه درکمپين اعتراضی دخترانخيابان برداشتنحجاب صـورت آشـکار تجسـم يافـت. انقـ ب نيـز به هـای اخيـر، درتقابـل بـا حکومـت اسـ می شـاهد مقاومـت درواقـع، طـی دهه هـا بايـد و نبايدهـای ی زمينه ایـمکـه درهمـه ای بوده فرهنگـی ومدنـیگسـترده ايدئولوژيـکحاکمـان را بـه چالـشکشـیده اسـت. کــردن در ايــن بســتر، رويکــردی مثبــت بــه سکولاريســمکــه همــان غيرمذهبی نهادهــای اجتماعــی وسياســی اســت،گســترش يافتــه و ايــنگرايــش امــروزدر ميــان جوانــان رشــد چشــمگیری پیــداکــرده اســت. ايــن پديــده امــا لزومــاً و در هــای مذهبــی نيســت بلکــه بيانگــر معنــایکنارگذاشــتن عُلقه ی مــوارد به همــه کردن رابطــه بــا مذهــب اســت و خــروج از اســ م سياســی. شــخصی ی شــعارهای پرطمطــراق اعتبــاری فزاينــده مــوازات ايــن امــر، در شــرايط بی به گردانـی از اسـ م هسـتيم. ی روی گرا شـاهد بـروز آشـکار پديـده حاکمـان اسـ م
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2