107 گرایی بست اسلام بن های غيرمجــازجامعــه روشــنی درحاشــيه تــوان به هــا را می ی ايــنگرايش همــه کننــد، مشــاهده رغــم سانســورو ارعــاب مــداوم وجــود دارنــد ورشــد می کــه به کـرد. ودر ايـن ميـان نقـشجوانـان در اقشـارو نيروهـای وابسـته بـه حکومـت انـد: درميانشـان هـم اشـخاصی گون را نيـز نبايـد ناديـدهگرفـت. اينهـا نيـزگونه هایـیکـه حـرف وعملشـان مثـل خـود هسـتند وهـم آقازاده اللـه زم چـون روح بگيرهایــی کــه در ومواجب صاحبــان قــدرت کامــً دوگانــه اســت و نيــز جيره کنند. صفوف مأموران امنيتی و نيروهای پاسـدارو بسـيجی ايفای نقش می ی آنهــا بــا انــد و نــه رابطــه ای یکدســت یــا همگون پــس نــه جوانــان ايــران تــوده گرایی مذهب يکسان است. اما آنچهکاملاً روشن است اين استکه اسلام بسـت رسـيده وجايگاه اسـ م سـازی ازمذهب به بن همراه آن ايدئولوژی و به گمان من، حل اين بحران درگرو درجامعه با اين بحرانگره خورده است. به گـذر از نظـام جمهـوری اسـ می وجدایـی ديـن وحکومـت اسـت. تــوان بــه مــواردی اشــارهکــردکــه هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمی دردوره بخــشدر باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقشــی محــرک یــا وحدت تحولاتسیاسـی و اجتماعی داشـته اسـت ــــــ فارغ از اینکه تأثیرشـان نهایتاً بــه ســود یــا زیــان جامعــه بــوده، مثــً مبــارزات ضداســتعماری در جهــان در ایــران. امــا امــروز بــا توجــه ۱۳۵۷ عــرب، یــا انقــ ب مشــروطه و انقــ ب ی حکومــتجمهــوری بــه وضعیــت ایــران وجهــان عــرب وعواقــبســلطه اسلامی درایران یاطالبان درافغانستان وتجاربترکیه ودیگرمناطق، آیا ی ایـن جوامـع تصـورکـرد؟ ای بـرای اسـ م در آینـده تـوان نقـشسـازنده می توان ظرفیتو اعتباری در اسلام برای مشارکتدر اصلاح و تحول آیا می سیاسـیجامعـه دیـد؟ آیـاسـهم اسـ م حداکثـرایـن اسـتکـه مانـع تجـدد و هـای اجتماعـی وسیاسـی نباشـد؟ پیشـرفت و آزادی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2