آینده‌ی اسلام در ایران

109 گرایی ‌ بست اسلام ‌ بن خواهان ‌ دانيــم کــه در ايــن انقــ ب، برخــی روحانیــان در صــف مشــروطه ‌ می رهبــری روحانيانــی مثــل شــيخ ‌ خواهان به ‌ بودنــد، امــا در مقابــل، مشــروعه خواهیسنگتمامگذاشتندوبا دفاع ‌ الله نوری دردشمنی با مشروطه ‌ فضل از اســتبداد ســلطانی خواهــان اســتقرار تــام و تمــام قوانيــن شــرع شــدند. ی سياســی بــرســر اصلاحــات مــدرن و دموکراســی در ‌ بــه ايــن ترتيــب، مبــارزه ای از مذهبيــان ‌ ی دوم قــرن نوزدهــم، ســیمای چندگانــه ‌ ايــران، از همــان نيمــه گــری انقلابــی، روحانیــان مدافــع ‌ دهــد: بابی ‌ درگیــر در تحــولات را نشــان می اسلامیســمی کــه در پــی ‌ طلب و پان ‌ انقــ ب مشــروطه، جریــان مشــروعه اعتباربخشــیدن بــه اســ م سیاســی مــدرن اســت. در ايــن ميــان، نیروهــای اند بخشـی ازروحانیـان را بـه ‌ هـای انقـ ب مشـروطه ‌ سـکولارکـه مـروج آرمان کشانندودرهمانحال با مطالباتروحانیان مدافعحاکمیت ‌ دنبالخود می کننــد. ‌ شــریعت مقابلــه می های متفاوتی ‌ گيری ‌ پس از آن دردوران سـلطنت پهلوی نيزما شـاهد موضع درميانروحانياندررابطه با قدرتمستقرهستيمکه ازحمايتتا مخالفت هــا، پيــش از آنکــه خمينــی درخــرداد ‌ ی مخالفت ‌ گيــرد. درصحنــه ‌ را در بــرمی در اعتراض به اصلاحات پيشنهادی انقلابسفيد محمدرضاشاه به ۱۳۴۲ به ترور ۱۳۲۰ ی ‌ هایی مثل فدایيان اسلام دردهه ‌ شهرتدست یابد، جريان ویـژه پـسازعـزلکودتایـی دکتـرمصـدق ‌ ، به ۱۳۳۰ ی ‌ روی آوردنـد. امـا دردهـه ، ورای جريان خمينی، شـاهد رشـد وگسـترش اسـ م سياسـی ۱۳۳۲ درسـال گرایانه در اَشـکال متنـوع، از ليبـرال (نظيـر ‌ هـای اسـ م ‌ يـا بـه زبـان ديگـرگرايش نهضت آزادی) تا راديکال (نظيرمجاهدين خلق وشريعتی)، هستيم. ی ســيمان هويــت ‌ مثابــه ‌ ی اســ م به ‌ هــا همــان ارائــه ‌ ی تلاقــی ايــن جريان ‌ نقطــه فردی وجمعی، وفرهنگی واجتماعی استکه به تلفيق مذهبوسياست

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2