آینده‌ی اسلام در ایران

111 گرایی ‌ بست اسلام ‌ بن کارآمــدن جمهــوری اســ می، صاحبــان ‌ اســ م سياســی اســت. چراکــه بــا روی انـد ‌ گرایی بـه دسـت آورده ‌ ی اسـ م ‌ نظيـربـرای تحقـق پـروژه ‌ قـدرت امکاناتـی بی اند. در واقــع، ‌ و بيــش از چهــار دهــه اســتکــه در راه تحقــق آن گام برداشــته پــردازان و نــه ســردمداران حکومــت اســ می ‌ هنــوزکــه هنــوز اســت نــه نظريه انـد امـا ‌ خواهشـان بـه دسـت نداده ‌ تعريـف مشـخصی از الگـوی اقتصـادی دل گرایانه ملترا به امت بدلکرده وتحت ‌ هاستکه درقالبزبان اسلام ‌ دهه خواهشان را قوام ببخشند. ‌ ی اسلامی دل ‌ اند تا جامعه ‌ فقيه قرارداده ‌ امرولی مفاهيمــی مثــل «جهــاد»، «حــ ل و حــرام» و «نهــی از منکــر» بــه کدهــای اند کــه ابزارهایــی مؤثــر بــرای ســرکوب تــام و تمــام ‌ ايدئولوژيکــی بــدل شــده انــد. از ‌ ســازی نافرمانــان را فراهــم آورده ‌ مخالفــان، کنتــرل شــهروندان و پاک گنجــد عامــل فســاد ‌ آنجــاکــه هرچــه درچهارچــوب تنــگ دیــدگاه حاکمــان نمی آيد، مرزميانجرم وگناه ناپديدشده وکمترين تأثير ‌ الارضبه حسابمی ‌ فی ويرانگــر ايــن پديــده بــر اخــ ق اجتماعــی، گســترش دروغ اســت. انگيزاعمال قدرت ‌ گرایانه، درمسيرفساد ‌ همراه با شکستشعارهای اسلام یحاکمان با ايدئولوژی مورد ادعايشان هم دچاردگرديسی ‌ انحصاری، رابطه ی ابــزاری بــرای حفــظ ‌ مثابــه ‌ زننــد، تنهــا به ‌ شــده و اعتقاداتــیکــه از آن دم می آيـد. ‌ قـدرت بـهکارشـان می روز آشـکارترشـده، نوعـیگـذرجمهـوری ‌ روزبـه ۱۳۷۰ ی ‌ ايـن رونـدکـه ازدهـه خواه اســتکــه نهايتــاً صاحبــان قــدرت را ‌ ی پســاتمامیت ‌ اســ می بــه مرحلــه در مقــام اعضــای نوعــی مافيــای زَروزور قــرارداده اســت. حاصــل،گســترش های اجتماعی ‌ هایطبقاتیوفقروفسادروزافزون استکه بهخرابی ‌ شکاف و فرهنگـی دامـن زده اسـت. ی بديلــی در مقابــل ‌ گرایی راکــه مدعــی ارائــه ‌ ســير ايــن تجربــه، الگــوی اســ م

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2