ی اسلام در ایران آینده 112 کنـد ودرهمـان حـال ايـن های جـدی مواجـه می دموکراسـی اسـت، بـا پرسـش هایشهروندی کندکه تحقق مبانی حقوق بشرو ارزش واقعيترا تأیید می دموکراتيــک درگــرو جدایــی ديــن از حکومــت اســت و اســ م از ايــن قاعــده مسـتثنی نيسـت. تـوان از اثـرات مخـرب تبلیـغ اسـ م مـدت یـا بلندمـدتچگونـه می درمیان های مختلفرسمی وغیررسمی سنتی وبعضا خرافی واقتدارگرا ازشبکه تر ازآن، عملکرد حکومتجمهوری اسلامی در در این چهاردهه، ومهم ی ایرانـیکاسـتوعواقبـشرا درمـانکـرد؟ ی فرهنـگورفتـارجامعـه زمینـه ناپذيــر پروپاگانــدای وســيع و سانســور و دروغ و خرافــات اجــزای جدایی های متعلـق بـه مسـتمری هسـتندکـه جمهـوری اسـ می بـا هـدردادن سـرمايه بـرد. فسـاد زبـان و فرهنـگحاصـل توليـدات ايـن ماشـين مـردم ايـران پيـش می ی حاکمــان عظيــم تبليغاتــی اســتکــه مــدام درحــالکار اســت. امــا نــه ســلطه های خواهنــد تــام و تمــام اســت و نــه آحــاد جامعــه عروســک طــورکــه می آن اندکــه بتــوان آنهــا را بــه ســاز حاکمــان رقصانــد. بازی شــب خيمه های رغم فراگيریسانسوروسرکوب، مقاومتفرهنگی ومدنی درحيطه به طــور مــداوم حکومــت را بــه چالــش متفــاوت اجتماعــی درجريــان اســت و به گـراکـه از تشـخيص پـردازان تقليل کشـد. طُرفـه آنجاسـتکـه برخـی نظريه می زننـد، ايـن مقاومـتچشـمگیررا گرایی سـر بـازمی ماهيـت ايدئولوژيـک اسـ م اند. اما نبودن جمهوری اسـ می قلمدادکرده خواه دليلی برای اثبات تمامیت تنها خواهی نه ی تمامیت تراشارهکردم، شکستفاحشپروژه که پيش چنان ی مافيایـی حکومـت بـهگسـترشمقاومـتمدنـی انجاميـده بلکـه بـه اسـتحاله نيزرسـیده اسـت.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2