ی اسلام در ایران آینده 116 دانــد. بــرهمیــن ســیاق، در دوران معاصــر نیســت وهــر فتوایــی را صائــب می ممکــن اســتکســانی هــر تلقــی از اســ م را، ولــو بــدون هرگونــه بنیــاد علمــی، عنــوان اســ م معرفــیکننــد و دم از انــواع اســ م بزننــد. جریــان مســلط در به اصول فقه اسلامشیعیجعفریمُخَطّئه است؛ به این معنیکه هرفتوایی، حکمیظاهری استکه امکان خطا درآن نباید نادیدهگرفته شود. برهمین منـوال، هـر برداشـتی از اسـ م، حتـی ازسـوی عالمـان مسـلمان، لزومـاً اسـ م نیسـت وهمـواره فروتنانـه بایـد احتمـال خطـا در برداشـت را مدنظـرداشـت. کننده از اسلام است و صحت هر برداشت از اسلام درگرودانش برداشت های مختلف ازاسلام است. «انواع ی رقابت برداشت تاریــــخ اندیشهصحنه ها از اســ م» اســت. اســ م» بــا تســامح همــان «انــواع برداشــت ی دوم: تنوع دربرداشت از اسلام، اختصاصی به اسلام ندارد. این تنوع نکته دردیگر ادیان ابراهیمی (یهودیت ومسیحیت) و ادیان شرقی (ادیان هندی شــود. تنــوع برداشــت دینــی در مســیحیت وفــور مشــاهده می وچینــی) هــم به های دینــی مراتــب بیشــتر از اســ م اســت. تنــوع در برداشــت پروتســتان به وجه نقصمحسـوب هیچ دینی اسـت و به دینی و برون ی عوامل درون زاییده شـود وگاهـی ناگزیـر اسـت. نمی ها از اســ م (وهــر بندی انــواع برداشــت ی ســوم: بررســی تعــداد ودســته نکتــه دیـن دیگـری) درطـول تاریـــــخ یـا در یـک مقطـع زمانـی مشـخص(مثـً از اوایـل ی پژوهشــگران تاریـ ـ ـ ـ ــخ اندیشــه اســت. حتــی عهــده ی قــرن بیســتم)، به یــا نیمــه شــوند، بلکــه ها شــمرده نمی ی برداشــت هــای مذکــور هــم همــه در پژوهش ها بـه بندی برداشـت شـوند. دسـته تـرشـمرده ومعرفـی می های مهم برداشـت های مسـلمانان تـوان برداشـت گـردد. ازیـکمنظـر، می منظـرپژوهشـگربازمی قرن اخیر به چند طیف تقسیمکرد. معنای طیف را ازدینشان در نیم یا ربــع
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2