ی اسلام در ایران آینده 118 های تروریستی ازقبیل القاعده، داعش، بوکوحرام ومانند آنها. در دومگروه کشـورهاییکـه نـام بردیـد (وآنهایـیکـه نـام نبردیـد!)، تنـوع وتکثـرکامـل برقـرار اسـت. ی اول هــای ســلطنتی هســتند (دســته زمامــداران عربســتان ســعودی، وهابی طیفچهارم). اما دربینشهروندان اینکشور، جمعیتدوگروه اهلسنت ها نیست! دردوگروه اخیر غیروهابیوشیعیانجعفریقطعا کمترازوهابی شـاهد تنوعی همانند تنوع دیگرکشـورهای اسـ می هسـتیم. برخی شـیعیان لحاظفکری به طیفنواندیشان دینی یعربستانسعودی به جعفری تبعه ایران بسیار نزدیکهستند. زمامـدارانکشـورلائیـک ترکیـه بـه اسـ م سیاسـی متعلـق هسـتند ودرطیـف ها) جا دارند. اماشهروندان مسلمان ترکیه بسیارمتنوعهستند دوم (نوسنتی آینــد. ترین آنهــا بــه حســاب می ودر میــانکشــورهای اهــل ســنت، از پیشــرفته درحد اطلاع من، در اینکشـورسـه طیف نخسـتهمانند دیگرکشـورهای شوند؛ چه بسا درصد دوطیف نوسنتی واصلاحگران آن، مسلمان دیده می هــای اســتثنای تونــس) بیشــتر باشــد. گرایش از بســیاریکشــورهای عربــی (به صوفیانه نیزدرمیان مسـلمانان ترکیه بسـیارچشـمگیراسـت. های اســ می، مالــزی درشــرق آســیا نیــز از ایــن قاعــده، یعنــی تنــوع برداشــت مســتثنا نیســت. بــا وجــود متفکرانــی ماننــد نقیــب العطــاس و پیــروان وی، تر از بســیاری هــای نوســنتی و اصلاحگــر در آنجــا موقعیتــی مســتحکم طیف کشــورهای اســ می دارد. طیــفســنتی در آنجــا هــم ماننــد دیگــرکشــورهای ی عربســتان هــای اخیــر بــا نفــوذ ســرمایه اســ می در اکثریــت اســت. در دهه انداختن رویکــرد دینــی آنکشــور در مالــزی هســتیم. ســعودی، شــاهد ســایه المللــی در دانشــگاه بین ۲۰۱۳ اوت ۲۴ عنــوان نمونــه، ســخنرانی مــن در به
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2