119 اند مسلمانان بنیادگرا اقلیتناچیزی ازمسلمانان دعـوت کولالامپـوردر«گردهمایـی ارزیابـی مجـدد اسـ م وسکولاریسـم» به ی پنانــگ» ســاعاتی قبــل از برگــزاری، ی رنســانس اســ می ومؤسســه «جبهــه بودن ســخنران لغــوشــد! عنــوان ســخنرانی مــن ایــن بــود: «آیــا اتهــام شــیعه به سکولاردموکراســی مخالــف اســ م اســت؟ اســ م و دولــت ســکولار». امــا هــای بــزرگ همــان ســخنرانی در بعدازظهــر همــان روز در ســالن یکــی از هتل یسخنرانی لغوشده وبرگزارشده مالزی برگزارشد ورادیوی مالزی نیزدرباره تــوان میــزان تنــوع وکثــرت دینــی در بــا مــن مصاحبــهکــرد. ازهمیــن واقعــه می مالــزی را حــدس زد. سـوم امـا درایـران بنیادگرایـان شـیعی بـرسـرکارنـدکـه اقلیتـی قطعـا کمتـرازیک کننــد. در میــان شــهروندان ایــران دو شــهروندان ایــران آنهــا را حمایــت می برداشــت اســ م ســنتی و اســ م نوســنتی در اکثریــت اســت. در مقایســه بــا اغلبکشورهای مسلمان، طیفنوسنتی واصلاحگر(نواندیش) درایران از های تربرخورداراست. ایرانشیعیباتونسسنیشباهت جایگاهیمستحکم های نوسنتی رشد برداشت ای فراوانی دارند؛ ازجمله درجریان روبه اندیشه های ایـران دوطیـف نوسـنتی و اصلاحگـر وخصوصـاً اصلاحگـر. دردانشـگاه موقعیتــی قــوی دارنــد. البتــه بــا پمپــاژ افــراد وابســته بــه نظــام، جریــان بنیادگــرا علمـی ودانشـجویان ی آمـوزش عالـی شـدهکـه بـا ادبـارهیئت هـم وارد چرخـه هایعلمیه یقینا جریان بنیادگرایحکومتی دراقلیت مواجه است. درحوزه محــض اســت. اکثریــت قاطــع بــا رویکــرد ســنتی اســت امــا در میــان طــ ب و سـرعت درحـال رشـد اسـت. ایـن طیـف بـا فُضـ ی جـوان رویکـرد نوسـنتی به افکارطیفسوم (اسلام اصلاحگر) درحال تعامل ودادوستد فکری است. بندیکردمکه دارد از ی اولطبقه یطیف بنیادگرای دسته طالبان را درزمره گیرد. مسلما شاهدتعدیلبیشترآنهاخواهیمبود. درهر تروریسمفاصلهمی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2