ی اسلام در ایران آینده 12 یپاندولیایران جامعه از تاریـ ـ ـ ـ ــخ طولانــی ایــران و ازجملــه تاریـ ـ ـ ـ ــخ معاصــرومتأخــر آن، شــاید بتــوان شناســان، ی ایــران، بــه تعبیــر برخــی جامعه طــور برداشــتکــردکــه جامعــه این ی پاندولـی اسـت. امـا آویـز ایـن پانـدول، خـود درجـای ثابتـی قـرار یـکجامعـه کند ندارد بلکه درضمنحرکتپاندول، این آویزنیزازجای قبلیحرکتمی دهـد. و تغییـرمـکان می ی ایـران اینـک دروضعیـت تـوانگفـتجامعـه بـا درنظرگرفتـن ایـن ممیـزه، می تعادل قرار ندارد ودر اوج خشم وعصبانیت ازحکومت ودین حاکم است. ایــن پانــدول ممکــن اســت در شــرایط دیگــری در آینــده بــه وضعیــت تعــادل نزدیـکشـود امـا اصـل وآویـزپانـدول دیگـرقطعـاً درمـکان قبلـی قـرار نخواهـد تر اینکــه وضعیــت مذهــب (و روحانیــت) بعــد از جمهــوری داشــت. روشــن طــورکــه تــا قبــل ازجمهــوری شــدت متفــاوت خواهــد بــود ـــــــ همان اســ می به اســ می، بســیار متفــاوت بــود. ی ی مــردم علیــه همــه گفتیــم اگــر جمهــوری اســ می بــا یــک انقــ ب (همــه تری بــرای حکومــت) ســرنگون شــود و شکســت بخــورد، وضعیــت ســخت تصــور اســت. امــا اگــر رونــد تغییــر و تحــول در مذهــب (و روحانیــت) قابل سان بسیاری ازکشورهای جمهوری اسلامیشکل انقلابی نداشته باشد وبه صــورت تحــول وگــذار جهــان مثــل آفریقــای جنوبــی، لهســتان، شــیلی و... به نشـینی و آمیز باشـد، آنـگاه مذهـب (وروحانیـت) نیـزضمـن عقب مسـالمت تـرو تـروآرام توانـد درفضایـی متعادل تسـلیم حکومـت (نـه شکسـت آن)، می ی جدیـد خـود آمیزو احتمـالاً تدریجـی بـه مـکان و نقطـه صـورت مسـالمت به تغییـرمـکان دهـد.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2