121 اند مسلمانان بنیادگرا اقلیتناچیزی ازمسلمانان جمعـی بـه تنـوع در تفسـیرو فهـم دیـن ی وسـایل ارتباط شهرنشـینی و توسـعه انجامیــده اســت. ۱۳۵۳ داری ازسـال های دیـن یشـاخص هـای علمـی دربـاره بـر اسـاس پیمایش در محــور اعتقــادات اصلــی اســ م یعنــی اعتقــاد بــه خــدا، معــاد و ۱۳۹۵ تــا شـود داری مـردم ایـران دیـده نمی پیامبـر، تغییـرمحسـوس ومعنـاداری دردیـن و اکثریــت قاطــع مســلمانان ایرانــی بــه اصــول یادشــده بــاور دارنــد. در محــور ی شـخصی انسـان بـا خداونـد نیـز ثبـات نسـبی برقـرار ی دینـی یـا رابطـه تجربـه شود. درمحورعلقه است و اگر افزایش نیافته باشد،کاهشی مشاهده نمی ی اخیـر وعواطـفدینـی نیـزاجمـالاً ثبـات نسـبی برقـراراسـت، اگرچـه دردهـه بـا چنـد درصـدکاهـش مواجهیـم. داری بــا شــیب بســیار در محــور رفتارهــای مذهبــی بــا شــاخص نمــاز، دیــن های درصـد). درشـاخص ۷۶.۸ درصـد بـه ۸۳( ملایمـیکاهـشپیـداکـرده اسـت داری، حضــور در مســجد و شــرکت در نمازجماعــت و جمعــه، کاهــش روزه ی شــود (دردومــورد اخیــرکاهــش بــا شــیب تنــد). امــا دردودهــه مشــاهده می اخیـرشـرکتدرمجالـسعـزاداری وزیـارت اماکـن دینـی، افزایـش یافتـه اسـت! کـردن بـه موسـیقی وشـرکت در مراسـم داردرگوش بیشـترین تغییـرات معنـی تـوانگفـتدر شـود. درمجمـوع، می آوازوخصوصـاً حجـاب بانـوان دیـده می ی دینی وعواطف دینی ثبات نسـبی داری، باورهای اصلی، تجربه اصل دین برقراراستواکثریتقاطع ایرانیان مسلمان، ازجملهجوانان،کماکان متدین داری وظواهرشریعت، ی مناسک، پیامدهای دین هستند؛ اگرچه در ناحیه تـر بــا نوعـی سـبک متفــاوت زندگـی در میــان معنـی دقیق بــا نوعـیکاهـش و به مسـلمانان ایرانـی، خصوصـاً جوانـان، مواجـه هسـتیم. ی اســ م در ایــران بــه جمهــوری اســ می گــره امــا پاســخ پرســش دوم: آینــده
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2