آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 124 های اسلامی درآسیا وآفریقا ‌ یسرزمین ‌ استعمارگردرامان نماندند. درهمه اند. این نقش ‌ تعالیم اسلامی نقشی اساسی درمقابله با استعمارگران داشته بخش از نگاه استعمارگران مخفی نبوده است. ‌ رهایی در ایران نیزفتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکووسپسحمایت علمای بزرگـی ازقبیـل مراجـع نجـف، خصوصـاً آخونـد خراسـانی ودوروحانـی بـزرگ تهـران سـید محمـد طباطبایـی وسـید عبداللـه بهبهانـی از نهضـت مشـروطه، ای از نقشسازنده ومثبت اسلام درمقام نهضت است. نقش تعالیم ‌ جلوه اســ می در انگیــزش طالبــان در اخــراج متجــاوزان شــوروی و نیــز متجــاوزان شــان از افغانســتان نیــز مثبــت بــوده اســت. ایــن ‌ آمریکایــی و متحــدان اروپایی ای نداشـته اسـت. ‌ بخـشهیـچ پیامـد منفـی ‌ نقـشسـازنده ورهایی هــای ملــی و محلــی ‌ امــا مقــام دوم، نقــش اســ م در زمــان اســتقرار حکومت ی اول کســانی ‌ انــد: دســته ‌ اســت. مســلمانان در ایــن مقــام دو دســته بوده دانســتند و دنبــال ‌ ی جامعــه را امــری عرفــی می ‌ انــدکــه سیاســت و اداره ‌ بوده انـد ‌ ی دوم آنهایـی بوده ‌ انـد؛ دسـته ‌ ی شـریعت نبوده ‌ حکومـت اسـ می و اقامـه تریــن ‌ انــد ومهم ‌ کرده ‌ ی شــریعت و فقــه تلقــی می ‌ کــه سیاســت را زیرمجموعــه ی قانون حکومت ‌ مثابه ‌ ی حکومت اسـ می وشـریعت به ‌ رسالتشـان را اقامه دانســتند. ‌ دینــی می المســلمین وســید قطــب در مصــر، ‌ ابوالاعلــی مــودودی در پاکســتان، اخوان یدوم هستند. ‌ آقایخمینی درایران وطالبان درافغانستان نمایندگان دسته یــاد دکتــر محمــد مصــدق، ســید ابوالفضــل موســوی مجتهــد زنجانــی و ‌ زنده ی اول در ایــران هســتند. ‌ مهنــدس مهــدی بــازرگان از جملــه نماینــدگان دســته ۱۳۵۹ شــهریور ۱۲ ی ‌ انحــراف انقــ ب: اعلامیــه ی کتــاب ‌ مــن در مقدمــه )، مختصات این طیف را ۱۳۹۹( سـید ابوالفضل موسـوی مجتهد زنجانی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2