ی اسلام در ایران آینده 128 ،قــرآن تــوان وقــوع هــررطــب و یابســی را اســ م قلمــدادکــرد. بنــا بــر نــصّ نمی خـدا افـرادی را بـه نـام منافـق بـه پیامبـرشمعرفـیکـرده اسـت. ایـن افـرادکـه آب اند تـا درزمیـن فـرو برونـد. بعـد ازرحلـت پیامبـر ایـن افـراد چـه شـدند؟! نشـده آیـا رویکـرد امـوی بـه اسـ مکـه خلافـترا بـه سـلطنتتبدیـلکـرد، خطـا نبـوده اسـت؟ این فراتر ازچالشسـنی وشـیعه اسـتوعالمان منصف اهل سـنت الله سـبیل عنوان جهاد فی گناه به هم به آن اعتراف دارند. آیاکشـتن افراد بی ازسوی القاعده وداعشو اخواتشان ــــــکه به اجماع مسلمانان، اعم ازسنی وشیعه، قتل نفس، حرام مسلم است ــــــ خطا نیست؟ آیا انکارامکانخطا در اندیشـی مطلق نیسـت؟ ی نسبی برداشـت دینی، افتادن به ورطه فــرضســوم: پرسشــگران محتــرم هرکــس راکــه دم از اســ م واقعــی نقــد پیش هایی برآمـدهکـه ازمنظـر اوخطـا زده ودرمقـام نقـد علمـی و نظـری برداشـت ی روایتــی کننــده کــرده و دنبال شــود، متهــم بــه آرمــان گرایی محســوب می اند. چنین اتهامیمعنایشعدموجودبرداشتی ناموجود ازاسلام معرفیکرده درسـت از اسـ م اسـت؛ و الّ اسـ م واقعی معادل آرمان و امر ناموجود تلقی ای وجـود های اسـ می هیـچ تلقـی واقعـی شـد. آیـا واقعـاً در بیـن برداشـت نمی گناه حرام وممنوع است خارجی ندارد؟ مثلاً اینکه در اسلام، قتل انسان بی ی الهیاتـی، فلسـفی ومنطقـی ایـن سـه امـری واقعـی نیسـت؟! بـاکـدام پیشـینه ی مخدوش تصدیق شده تا بر اساس آن، پرسشمذکورشکل بگیرد؟ گزاره اما پاسخ به خود پرسش: هرکسیکه شهادتین را برزبان رانده عملا مسلمان های داعــش و القاعــده. برخــ ف رویکــرد خــوارج، اســت، حتــی تروریســت کند، ها یا خطا درامراعتقادی، فرد را ازاسلام خارج نمی ارتکاب بدترینگناه تــا هنگامــیکــه خــود را مســلمان بدانــد. امــا مســلمان اعــم از عالــم و جاهــل، هــا صالــح و فاســق، وخطــاکاروصائــب اســت. طالبــان در افغانســتان، وهابی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2