131 اند مسلمانان بنیادگرا اقلیتناچیزی ازمسلمانان ی ایـن امـور اسـت: ومکانـی اسـت. انتظـار از اسـ م (هماننـد دیگـر ادیـان) ارائـه بخشی به زندگی، باورهای پایه ازمبدأ، معاد، پیامبری وجهان نادیده، معنی مناســک (توقیقیــات غیرتعبــدی) موازیــن اخلاقــی، مناســک (عبــادات)، شبه بــودن ربــا). سیاســت، و چهارچــوب برخــی تعامــ ت انســانی (ماننــد ممنوع شناسیوامثال آنها ازعلوم تجربی، انسانی اقتصاد، طب، مهندسی، جامعه آیـد. ی جمعـی بشـر برمی و اجتماعـی، ازعقـل خـداداد و تجربـه ی اســ م نبــوده کــه عــدم تحــولات سیاســی، اقتصــادی و اجتماعــی وظیفــه ها چیزی درچنته ی آنهاکاسـتی اسـ م به حسـاب آید. اگردر این زمینه ارائه بــودن علــوم تجربــی وعلــوم انســانی مــان اســت. بــرای نحیف نداریــم، از تنبلی اندیشـیکـرد. اصـولاً علـوم تجربـی، انسـانی و اجتماعـی و اجتماعـی بایـد چاره داربــودن یــا ســکولار هســتند؛ بــه ایــن معنــی کــه قوانیــن آنهــا ربطــی بــه دین آیـد؛ تـورم، معلـول فـ ن بـودن نـدارد. آب درفـ ن درجـه بـه جـوش می دین بی هـا ازفـ ن میکـرب شـود؛ بیماری عوامـل اسـت؛ جاذبـه باعـث فـ ن نتایـج می شوند. جوامع با شوند و با بهمان واکسن ودارومداوا می وویروس ایجاد می بودن یـا شـوند و... . ایـن امـورچـه ربطـی بـه مسـلمان فـ ن شـرایط متحـول می نبــودن دارد؟! هیــچ. هــای ها، رویکردهــا، قوانیــن و راه گویــم: اندیشــه بــا شــفافیت وصراحــت می تحول سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، سکولار(غیردینی) هستند. کسیکه قدربه بیراهه گردد، همان دنبال این امورمی درکتابوسنتوفقه وکلام به رودکـه امـورطبـی را درمنابـع دینـی دنبـالکنـد. چنیـن انتظارهـایگـزافو مـی شود: یکی مسلمانان کردن، ازدوناحیه مطرحمی ایرا ازاسلام مطرح نسفته داننـد. ایـن جهالـتگاهـی گونـه امـورمی جاهلـیکـهکمـال دیـن را درشـمول این ی دیــن و جهالــت در موضوعــات غیردینــی اســت، گاهــی جهالــت در فلســفه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2