ی اسلام در ایران آینده 132 گاهــی جهالــت در هــر دو ناحیــه. دیگــری، رقبــای اســ م کــه بــرای تخریــب شــدن ایــن انتظارهــا از بــودن برآورده ی دیــن، بــا اطــ عکامــل از ناممکن وجهــه زننـد. اسـ م (وهـردیـن دیگـری)، آنهـا را مطـرحکـرده و بـه آن دامـن می تبلیغاتـی از ایـن قبیـلکـه «اسـ مکلیـد هرچیـزی اسـت» در میـان مسـلمانان ی عملــی بنیادگــرای اهــل ســنت و«حکومــت در نظــرمجتهــد واقعی فلســفه ی دهنده تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت اسـت، حکومت نشـان ی عملــی فقــه در برخــورد بــا تمامــی معضــ ت اجتماعــی و سیاســی و جنبــه ی انسـان ازگهـواره نظامـی وفرهنگی اسـت، فقه، تئـوری واقعـی وکامـل اداره ،)۲۸۹ ، ص ۲۱ ی امـام. ج ] صحیفـه ۱۳۶۷[ اللـه خمینـی تـاگـور اسـت» (روح ی بنیادگرا، ازاسبابترویــــج این انتظارگزافدربین مسلمانان بوده درشیعه انـد، اسـت. اینکـه پرسشـگران محتـرم ایـن انتظـارگـزاف را تلقـی بـه قبـولکرده جـای تعجـب و تأمـل دارد. ی زمیــن اســت؛ چهــارم جمعیــتکــره امــا پاســخ پرســش دوم: اســ م دیــن یک یمعتبر شهادتمؤسسه علاوهشتابگرایشبه اسلامدراروپاوآمریکا، به به )، بیــش ازهــر دیــن دیگــری اســت. اســ م Pew Research Center پژوهشــی پیــو ( ای اســت و تعالیــم آن در میــان پیروانــش تأثیــر فراوانــی دارد. بدیهــی دیــن زنــده هـای سیاسـی و اجتماعـی ی معادله ای درهمـه اسـتکـه چنیـن دیـن سـرزنده تر هــای یادشــده برجســته جایــی داشــته باشــد. اگرچــه نقــش اســ م در معادله از دیگــر ادیــان اســت، امــا حتــی درکشــورهاییکــه بــا قانــون اساســی ســکولار جمهوری شــوند، ماننــد ایــالات متحــده، در هــر انتخابــات ریاســت اداره می های یهودی و ی نقش اکثریت مسیحی و اقلیت شاهد ارزیابی ناظران درباره هایی مسلمان در انتخاباتهستیم. در انگلستانکه اکنون مسلمانان سمَت دووزراتخانـه، را دردسـت دارنـد نیـز کلیـدی، ازجملـه شـهرداری لنـدن و یکـی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2