133 اند مسلمانان بنیادگرا اقلیتناچیزی ازمسلمانان مشـاهده اسـت. بدیهـی اسـتدرجوامعـی بـا شـکل ملمـوس قابل ایـن نقـش به تراست. درقانون اساسیعراقو اکثریتمسلمان، این نقشبسیاربرجسته افغانستانکه درزمان اشغال نظامی آمریکا نوشته وتصویبشده بود، هیچ قانـون مغایـربـا شـریعت اعتبـار نـدارد! داوری پرسشــگران حائــز اهمیــت اســت: امــا ذیــل پرســش دوم، ایــن پیــش ای نــدارد و احیانــاً هــای سیاســی و اجتماعــی نقــشســازنده «اســ م در معادله اش پیامدهـای منفـی بیشـتری دارد.» ایـن امـر البتـه در مـورد تلقـی کارگیـری به درصـدی ۱ بنیادگرایانـه از اسـ م صحـتدارد امـا ایـن تلقـی، در اقلیـت نزدیـک درجهان اسلام است. اولاً، پرسشگران محترم باکدام دلیل منطقی بیش از یکمتر شده رانده حاشیه یکمیلیاردوهشتصدمیلیونمسلمانرا به تلقی به انــد؟ ثانیــاً، بــرچــه اســاس تمــام باورهــای مســلمانان درصــد محکــومکرده ۱ از اصلاحگر، اکثرباورهای مسـلمانان نوسـنتی وبسـیاری از باورهای مسـلمانان شــده را داراســت؟ ثالثــاً، پرسشــگران محتــرم داده ســنتی دو صفــت نسبت کننــد؟ شــفافیت در مواضــع، ای را مطــرح می ازکــدام موضــع چنیــن ارزیابــی ها اززبان گونه ارزیابی ی چالشـی اسـت. شـنیدن این شـرط اول یک مصاحبه هراسان البته تعجبی ندارد اما اززبان پرسشگران پیروان برنارد لوئیسواسلام برانگیز اســت. گرامــی، ســؤال جایــگاه دیــن و ایمــان دینــی در نظــام آرمانــی شــما درجامعــه وسیاســت و حکومــت چیســت؟ ایمان دینی، امری شخصی وخصوصی بین انسان وخداوند است وهرچه هست، ربطی به سیاستوحکومت ندارد. من ازنظام سیاسی دموکراتیک هـای علمیـه، کنـم. نهادهـای دینـی، اعـم ازمسـاجد، حوزه وسـکولاردفـاع می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2