ی اسلام در ایران آینده 136 ناشدنی اکثریتمردم ایران با اسلام حکومتی، اقتدارگرا وبنیادگرا مشکل حل دارند اما با اسلام رحمانی درسه رویکردسنتی، نوسنتی واصلاحگرمشکلی هایی ماننــد طالقانــی ومنتظــری همچنــان در قلــب ندارنــد. اینکــه شــخصیت مـردم جـای دارنـد، درعیـن اینکـه روحانیـان حکومتـی بـا ادبـار ملـی مواجهنـد، یصـدق ایـن مدعاسـت. نشـانه ی زوایــای سیاســی و اجتماعــی ی بــزرگ روحانیــان کــه در همــه بــا شــبکه توانکرد اند، در آینده چه می صورت رسـمی وغیررسـمی ریشـه دوانده به و نقــشوجایــگاه روحانیــان در نظــام آرمانــی شــما چیســت؟ در ایــران اســت کــه بخشــی از ی فرهنگی-اجتماعــی روحانیــت یــک شــبکه دهــد. روحانیــان شــیعه در هــر دو انقــ ب ی مدنــی مــا را تشــکیل می جامعــه اند. بــا ) کارکــردی مثبــت داشــته ۱۳۵۷ ایــران (انقــ ب مشــروطه و انقــ ب اســتقرار جمهــوری اســ می، آقــای خمینــی اشــتباهی بــزرگ مرتکــب شــد و تَبَــع ســالار ایــران تبدیــل شــد. به جــای ناظــرعالــی روحانــی، بــه زمامــدار یکه به ی آخونــد وی، بخشــی ازروحانیــان وارد حکومــتشــدند و ایرانیــان بــا پدیــده حکومتــی مواجــه شــدند. آخوندهــای حکومتــی در بالاتریــن بــرآورد، حــدود بیــان دهنــد. به هــای علمیــه را تشــکیل می التحصیــ ن حوزه درصــد فارغ ۱۰ ی اصلـی روحانیـان، غیرحکومتـی وتابـع مراجـع تقلیـدهسـتندکـه دیگـر، بدنـه اند و در ارتــزاق و معــاش و نیــز مواضــع سیاســی، مســتقل از اکثــر آنهــا ســنتی رشـدی ازفُضـ ی توجـه وروبه نظـام جمهـوری اسـ می هسـتند. اقلیـت قابل هــای علمیــه، نوســنتی هســتند. حوزه آخوندهـای حکومتـی در میـان مـردم فاقـد پایـگاه اجتماعـی هسـتند و بـه آنهـا شـود. بگیـران اسـتبداد دینـی نـگاه می گـران وحقوق عنـوان ظالمـان یـا توجیه به
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2