ی اسلام در ایران آینده 14 حجــاب، های مذهبــی وضدمذهبــی، بیــن اقــوام، باحجــاب و بی ســازی قطبی یسیاسی، این یا آن سبکزندگی این یا آنگرایشسیاسی، این یا آن سابقه شــدت مســتعد خشــم و خشــونت بیــن ی مــا به ی اســتبدادزده و... . جامعــه بخشـی از مـردم بـا بخـش دیگـر اسـت؛ دو بخشـیکـه هـردو قربانـی اسـتبداد ی سـرزمین و اند. خطـرو نگرانـی بـرای آینـده دینـی و نظـام تبعیـضوسـرکوب های جایروش ها به کردن وایجاد تخاصم بین این قطب تمدن ایرانی، قطبی وگــو، تســامح ودموکراســی اســت. حــل اختــ ف ماننــدگفت ســانی فکــری) اقشــار زیســتی (نــه هم شــدت نیازمنــد هم بــر ایــن اســاس، مــا به هــای مختلــف بــا یکدیگــر بــرای ســاختن ایــران آینــده هســتیم؛ وگرنــه و نحله همچنــان دچــار دور باطــل خشــم و خشــونت و حــذف خواهیــم بــود. ی مدنی وورود ها درجامعه » تفاهم درعین تفاوت؛ رقابت«ایدئولوژی هـا» بـه قدرت دموکراتیـک«برنامه رســد اکثریــت هــا و تکثرهــای موجــود، بــه نظــر می ی تنوع بــا وجــود همــه اند: جدایـی دیـن ی ایـران در ایـن اصـول بـا هـم مشـترک توجهـی ازجامعـه قابل (وهر ایدئولوژی) ازدولت، رعایتحقوق بشر، پذیرش تکثر، رفع تبعیض، فقیه)، سیاستخارجی جای ولایت العمر، حاکمیتملی (به نفی مقام مادام طلبانه) و... . این اصول مشترک هایجاه مبتنی برمنافع ملی (نه بلندپروازی اینـک بـه وجـدان جمعـی اکثریـت ایرانیـان تبدیـل شـده اسـت. توجهـی ازروحانیـان نیـزخواهـان اکنـونحتـی بخـشقابل توجـه اینکـه هم قابل تأمــل اســت کــه مذهــب ســنتی انــد. همچنیــن قابل جدایــی دیــن و دولت کند؛ مذهبیکه احکام دینی «غیراجبارگرا»، مشکلی برای جامعه ایجاد نمی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2