ی اسلام در ایران آینده 144 مـداران و تندروهـای کننـدکـه ولایت نواندیشـان دینـی اغلـب اسـتدلال می ها مســلمان واقعــی اللهــی، اخوانــی، وهابــی، طالبــان و یــا داعشــی حزب هــا وجــدال فکــری ومیدانــی ی ایــنگروه ی همــه نیســتند؛ امــا آیــا مجموعــه ها شود اسلام را ازاینگرایش بین آنها هم بخشی ازاسلام نیست؟ آیا می هـا جـداکـرد وصرفـاً روایتـی آرمانـی و ناموجـود از اسـ م داشـت؟ و تجربه های متنوع بنیادگرایی توان مدعیشدکه جریان گمانم با هیچ معیاری نمی به طورکلیدرجوامع اسلامی، مسلمان نیستند. در موجوددرجهان اسلام وبه کنم معیارمفید سنت اسلامی معیاری برای مسلمانی ارائه شدهکه فکرمی وراهگشـایی اسـت و آن ایـن اسـتکـه هرکـسشـهادتین (شـهادت بـه یکتایـی ی مســلمانی خداونــد و بــه نبــوت محمــد) بگویــد، از نظــرحقوقــی وارد حلقــه تعبیرامروزین، حقوق برابرشهروندی، شده وازتمامیحقوق اجتماعی وبه برخوردار اسـت. دانــد، از آن قاعــده راهگشــاتر آن اســتکــه هرکســیکــه خــود را مســلمان می خوانیکرده و یا به استناد برخی افکار مسلمان است وکسی حق ندارد نیت شان قضاوتکند. داری ی ایمان ومیزان دین ها، درباره وباورهای افراد وگروه المسلمین)، تعبیرمهم اسماعیل الهُضیبی(دومینمرشدعام اخوان چراکه به کننـده «نحـن دُعـات لا قُضـات». یـک مسـلمان بـا هـرگرایشـی، فقـط دعوت ی ایمـان افـراد را نـدارد. اسـت وحـق قضـاوت دربـاره ی افــکار و اعمــال هــر فــرد وگروهــی، بــر اســاس تــوان دربــاره بــا ایــن حــال، می الاذهانــی، ســخنگفــت و از مســتندات و قواعــد متعــارف مــورد توافــق و بین منظرمعرفتی درباب اعتبارتفاسیرورفتارها داوریکرد. این البتهصرفاً یک شناسانه وفکریوعلمی استوداوری فرجامینهرچه باشد، اقدام معرفت های کند. هرچنددرباب ایمان ومؤلفه ی ایمانخارج نمی شخصرا ازحلقه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2