145 گرا، فردگرا، اجتماعی دین تام ای درجریان بوده وهست های پرمناقشه آن ازدیربازدر تاریــــخ اسلام بحث تـوان بـه آن مباحـث پرداخـت. کـه در اینجـا نمی عنــوان افراطــی و هایــیکــه مــا به توجــه دیگــر آن اســتکــهگروه ی قابل نکتــه شناسـیم وطبعاً مؤمنان نوگرا و یا حتی سـنتی ازشـماری از افکار بنیادگرا می جوینــد، خــود ریشــه درســنت اســ می آغازیــن دارنــد و اعمــال آنهــا تبــری می و آنــان آن نــوع افــکار و رفتــار را برگرفتــه ازکتــاب و ســنت نبــوی و یــا ســنت تعبیردوستی، تاریــــخ اسلام، تاریــــخ دانند. به خلفای راشدین وگاه عین آن می توانـد دردسـت یـکمسـلمان منفجـر شـده اسـتوهـر لحظـه می گذاری مین شــود وخرابــی بــه بــار آوردکــه آورده اســت. های متعــارف در هــا و ســنت واقعیــت امــر آن اســتکــه بخــش اصلــی آموزه هـای بنیادگرایانـ هی اسـ می درجهـان اسـ م متخـذ و یـا ملهـم از فکـر جنبش هــایصحابــه وخلفــای راشــدین و فرهنــگ دیریــن اســ می و برآمــده از آموزه ی سـنی و فقیهـان بـزرگ وکوچـکشـیعی ویـژه امامـان مذاهـبچهارگانـه و به ویــژه بــاورجــدی بــه قاعــدهی «جهــاد ابتدایــی»کــه هــا اســت. به در توالــی قرن ی ظاهــراً مــورد توافــق عمــوم فقیهــان ســنتی شــیعه و ســنی اســت، اندیشــه بنیادیـن ویرانگـری اسـتکـه عمـوم جهادگرایـان بنیادگـرایکنونـی بـدان توسـل جوینــد. می درهرحال، اینعرصه، عرص هیجنگتفاسیراستوهیچ تفسیریمنطقاً تواندخود را تنها تفسیرممکن وبه یکمعنا، اسلام واقعی واسلام ناب نمی معرفیکند. درعالم واقع، هم اسلام مصباح یزدی اسلام استوهم اسلام سیدمحمدخاتمیدرچهارچوبنظامسیاسیجمهوری اسلامی. وسـنتوحتـی برخـی فتـاوای قـرآن هـای قطعـی بـا ایـن حـال بـا اسـتناد بـه داده طـور مسـتند ومسـتدل نشـان دادکـه شـماری از تـوان به امامـان و فقیهـان می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2