ی اسلام در ایران آینده 152 انـد. القـای شـاید آگاهانـ هی ایـن بـاورکـه ایـن معلمـان مذهبـی دارایصلاحیت اند ودعویکذب آنان مبنی برمأموریتویژه ازجانب برگزیدهیخاصالهی خـدا وپیامبـرواولیـای مقبـول دینـی بـرایهدایـت بشـر، نیـزدرایـن رونـد مؤثـر بــوده اســت. اندیشـان ایـن نکتـ هی مهـم را دریافتـه وحتـی در تاریـــــخ ادیـان شـماری ازروشن داران برطرفکنند ولی اندکه این تناقضرا به سود دیانت ودین تلاشکرده اند. در اصــ ح دینــی عصــر رفــرم مســیحیت، در عمــل چنــدان موفــق نشــده محوراز تنهامسیحیتکشیش «خودکشیشی» پیشنهادشدولیدرعمل نه یافت هی ازهمان رهبری بین نرفت بلکه دررویکرد پروتستانی نیز نوع تعدیل مذهبـی پدیـد آمـد و تـداوم یافـت. درجریــان اصــ ح دینــی معاصــردر اســ م شــیعی ایرانــی نیــز نقدهــای جــدی مسـتمری برای اصلاح نهاد علمای مذهبی عرضه شـد وحتی اصل «اسـ م منهای روحانیت» پیشنهاد شد ولی در نهایت افاقه نکرد. درجریان انقلاب ایران وپیامدهای آن دیدیمکه علمای مذهبیشیعیچندان قدرتمندشدند ی فقیـه» بـا کـه دیـری اسـت بـرجـای «سـلطان» نشسـته و«ولایـت مطلقـه ی ســلطان» شــده اســت؛ دعــوی تقــدس دینــی جایگزیــن «ســلطنت مطلقــه مدلـی از نظـام سیاسـیکـه بـا تاریـــــخ وفرهنـگکهـن ایرانـی نیـزسـازگار اسـت. لحاظ نظری حال با این توضیح، پاسـخ من به پرسـششـما روشـن اسـت. به وعقیدتـی، بـه اسـ م منهـای نهـاد روحانیـت وصدالبتـه منهـای هـر نـوع نهـاد کنــم. ولــی در عالــم واقــع و مذهبــی ویــژه بــاور دارم و از آن دفــاعکــرده و می هـا و نیازهـا، خلـع یـد ازعلمـای مذهبـی بـا محوریـت فقـه و در بسـترواقعیت شــود. ســادگی و بــه ایــن زودی حاصــل نمی فقیهــان ومجتهــدان، به قـرن حـل درازمـدت همـان پیشـنهاد دکتـرشـریعتی اسـتکـه حـدود نیم امـا راه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2