آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 156 شــناختی) ‌ ماننــد ادیــان دیگــر. کســانی کــه کار دانشــگاهی یــا تئولوژیــک (دین ای دارنــد؛ یــک عــده رهیافــت و دریافــت هرمنوتیــک ‌ کننــد، دریافــت ویــژه ‌ می دارنــد، یــک عــده رهیافــتســنتی دارنــد. ولــی دریافــت مــن ازســؤال شــما ایــن هــا و احــزاب ‌ هــا، حرکت ‌ هــای اســ میکــه در قالــب جنبش ‌ اســتکــهگرایش ی یــک نــوع اســ م هســتند زیــرا از ‌ انــد، نماینــده ‌ وحتــی نهادهــا بــه وجــود آمده اســ م یــک نــوع خوانــش دارنــد. اینجــا مــا از بحــث تئوکراتیــکصــرف خــارج شـویم زیـرا بحـث مـا ایـن نیسـتکـه ‌ شناسـی می ‌ شـویم ووارد بحـثجامعه ‌ می ی اســ م غیرواقعــی یــا واقعــی اســت ‌ کســی نماینــده ‌ کســی حــق دارد وچه ‌ چه گذارنـد. اینهـا بیشـتر ‌ یـا اسـ م نـاب محمـدی یـا هـر اسـم دیگـریکـه بـر آن می شــود. بنابرایــن اگــر مــا ایــن موضــوع ‌ بــاره مطــرح می ‌ ادعاهایــی اســتکــه دراین را در بُعــد فــردی در نظــر بگیریــم، مطابــق همــان عبارتــیکــه در ایــران هــم جــا هــا راه رســیدن بــه خــدا وجــود دارد، بــه همیــن ‌ افتــاده اســتکــه بــه تعــداد آدم های فــردی بــه ‌ انــدازه برداشــت از اســ م نیــز وجــود دارد. ولــی ایــن برداشــت شــوند. ســؤال ‌ جریــان، حرکــت، جنبــش، حــزب یــا یــک نهــاد بــزرگ تبدیــل نمی هــا، از اســ م ‌ کنــدکــه ایــن نهادهــا، احــزاب وجنبش ‌ شــما زمانــی معنــا پیــدا می تـوان ‌ بـاره می ‌ کننـد. دراین ‌ ی هویتـی اسـتفاده می ‌ زمینـه ‌ عنـوان پوشـش یـا پس ‌ به های رادیکال یاکمتررادیکال اشارهکردکه هدف ‌ ها و احزابی باگرایش ‌ بهگروه المسـلمین ‌ کننـد؛ ماننـد اخوان ‌ ولعابـی اسـ می مطـرح می ‌ وراهشـان را بـا رنگ گرا درسوریه، داعش، ‌ های مختلف اسلام ‌ درمصر، النهضة در تونس،گروه طلبــان در ایــران. یعنــی از ‌ کاران یــا حتــی اصلاح ‌ نواندیشــان دینــی و محافظــه هایـیکـه بـه ‌ الدیـن یـا محمـد نخشـب تـا امـروز، تمـام حرکت ‌ زمـان سـید جمال اند، خوانشـی ازدیـن هـم ‌ نوعـی بـا هویتـی اسـ می مطـرح شـده ‌ نـام اسـ م یـا به ‌ تر، ‌ هـا بـوده اسـت؛ برخـی سـنتی ‌ اندکـه بسـیارمتفـاوت بـا سـایرخوانش ‌ داشـته

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2