ی اسلام در ایران آینده 162 زدایی در های حکومــت اســ می یــا روندهــای اســطوره هــا وســتم ی رنج همــه شوند. چالشبزرگ گیرند وحتی ازآن متنفرمی دنیای ما، ازدین فاصله می هـای مختلـف بـا یکدیگـر اسـت. زیسـتی ایـنگروه در ایـران آینـده، نـوع هم تــوان بــه مــواردی اشــارهکــردکــه هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمی دردوره بخشــی در باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقــشمحــرک یــا وحدت اند ـــــــ فـارغ ازاینکـه تأثیرشـان نهایتـاً بـه تحـولاتسیاسـی واجتماعـی داشـته ســود یــا زیــان جامعــه بــوده اســت؛ مثــً مبــارزاتضداســتعماری درجهــان در ایران. اما امروز، با توجه به ۱۳۵۷ عرب یا انقلاب مشـروطه و انقلاب وضعیـت ایـران وجهـان عـربوپیامدهـایحکومـتجمهـوری اسـ می در تـوان ایـران یـا طالبـان در افغانسـتان و تجـارب ترکیـه ودیگـرمناطـق، آیـا می توان ای تصورکرد؟ آیا می ی اینجوامع نقشسازنده برای اسلام درآینده ظرفیــت و اعتبــاری در اســ م بــرای مشــارکت در اصــ ح و تحــول سیاســی جامعه دید؟ آیا سهم اسلام حداکثر این استکه مانع تجدد و پیشرفت هـای اجتماعـی وسیاسـی نباشـد؟ وآزادی داران منتقــد جمهــوری اســ می کــه نگاهــی تریــن خدمتــی کــه دیــن بزرگ تواننـد بـه ایـران بکننـد و تـا حـدودیگذشـته را جبـران گرانه دارنـد، می سـنجش روشـنی و بـا شـهامت درجامعـه کننـد، ایـن اسـتکـه یـک بـار بـرای همیشـه به کــردن و پیشــبرد مطــرح کننــد کــه اســ م یــا هــر دیــن دیگــری بــرای حکومت نـام دیـن، نوعـی تبعیـض کـردن بـه سیاسـت بـه وجـود نیامـده اسـت. حکومت ی مـدرن، یعنـی ترین اصـل جامعـه کنـدکـه بـا اساسـی را درذاتخـود حمـل می تواننــد حــزب داشــته باشــند ها می ها، تناقــض دارد. مســلمان برابــری انســان ی وجــودآوردن یــک حکومــت اســ می را جــزو برنامــه ولــی حزبشــان نبایــد به
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2