ی اسلام در ایران آینده 164 توانــد بــرای جامعــه چیــزهســت و اســ م می شــود، در احادیــث همه پیــدا می بخــش باشــد، درســت نیســت. نجات ها را باصراحت نقدکنند وبا مردم در فکران مسلمان باید این اسطوره روشن میان بگذارند. منسفرهایدانشگاهی زیادی بهکشورهایشمال آفریقا مثل ام یا به مصروترکیه. در این سفرها مشاهده مراکش، تونسو الجزایرداشته هــای وســیعی ازجامعــه امکــه بــاوری عمومــی و اعتقــادی ژرف درگروه کــرده کنیــم بــرای ایــن اســتکــه از اســ م وجــود داردکــهگویــا اگــر مــا پیشــرفت نمی گردیــم» کنیــم. بــه تعبیــرشــریعتی، «بــه خویشــتن برنمی واقعــی پیــروی نمی ی عنــوان پــروژه معنــای بازگشــت بــه اســ م به ولــی بازگشــت بــه خویــش هم بخـش وراهنمـای سیاسـت همیـن افـرادی شـدهکـه در ایـن چهـل سـال رهایی کنم اگرشریعتی زنده بود، حتماً مخالف این حکومت بود. ایم. فکرمی دیده ی طورکه اوزمانیکه درستایش بازگشترمانتیک به مکتبوتجربه همان توانــد بــه دانســت ایــن بازگشــت می نوشــت، نمی ســنتی آمــوزش در دیــن می ی سیاسـی چـهکابوسـی بـرای نسـل جـوان تبدیـل شـود. وقتـی اسـ م بـه پـروژه دار شـود. کسـانیکـه طـرف کـردن دیـن هـم بـازمی تبدیـل شـود، راه بـرای ابزاری نـام امـر قطـع دسـتوسنگسـاروحجـاب زنـان وکشـتن مرتـد هسـتند هـم بـه تواند بگوید اسلام منهای کنند. کسی نمی قدسی نوعی مشروعیت پیدا می دار اصــ ح ایــن احــکام و اصــول اســت. حتــی اگــرکســی خــودش هــم طــرف ی عمومـی وسیاسـت، راه را بـرای دینـی باشـد، بـا بازکـردن پـای دیـن درعرصـه طورذاتی نه استعمارستیز کند. اسلام به های افراطی وسنتی بازمی گرایش کـردن هـا ابزاری ی ایـن خوانش عدالتـی. همـه اسـت، نـه مخالـف اسـتبداد و بی دیـن اسـت بـرایکاریکـه دردوران مـدرن، جـزوکارکردهـای نهـاد دیـن نیسـت. توانم به اشغال یخودم درانقلاب ایران مثال بزنم، می اگربخواهم ازتجربه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2