آینده‌ی اسلام در ایران

167 گرایی یادهندوستان نکند ‌ ها را باید بستتا فیل اسلام ‌ یراه ‌ همه طــورکــه در ســؤال شــما هــم ‌ یــک چرخــش سیاســی در ایــران باشــیم، همان تـری نیـازداشـته باشـیم تـا ایـن ‌ خوبـی مطـرح اسـت، شـاید بـه دوران طولانی ‌ به مان رسوخکرده، پاکشود؛ سمومیکه با زندگی ‌ سمومیکه درروح جامعه ی جهانـی امـروزهیـچ ارتباطـی ندارنـد. ‌ شـهروند جامعـه ای ‌ ها در این روند وهمچنین دگرگونی ‌ کنم نظام آموزشی ودانشگاه ‌ فکرمی کــه بایــد در روح جامعــه و هوشــیاری جمعــی بــه وجــود بیایــد، نقــش بســیار هایــیکــه نگاهــی بســیارخرافــی، بســته و ‌ خصــوصدرگروه ‌ پررنگــی دارنــد، به شـدتضداسـ م هسـتند. مـا اینـک ‌ خشـک بـه مذهـب دارنـد یـاکسـانیکـه به ای مناســکی هســتیمکــه بــا مذهــب ‌ طــور محسوســی شــاهد تشــدید رابطــه ‌ به برقــرارشــده اســت؛ ماننــد نمازخوانــدن صرفــاً مناســکی بــدون اینکــه معنایــی تواند نماز بخواند، حج برود وروزه بگیرد، ‌ معنوی داشـته باشـد. یک نفرمی بعــد هــم هـرکاریکـه دلــشخواســت انجــام بدهـد. ایــن شــکل رابطـه بــا دیــن، درعمـل دیـن را ازمعنـا ومعنویتـی تهـیکـرده اسـتکـه هـردینـی در تعریفـش دنبـال آن اسـت. جـای آن معنـا ومعنویـت را مناسـکیگرفتـهکـه تبدیـل بـه ‌ به دیـن شـده اسـت؛ ماننـد ریـش یـا جـای مهـردر پیشـانی داشـتن یـا نمازخوانـدن هــای مختلفــیکــه در بخشــی ازجامعــه جــا افتــاده ‌ ی ریاکاری ‌ نمایشــی یــا همــه تــر ازخــود دیــن شــده اســت. دیــن را ‌ طــوریکــه خیلــی قوی ‌ ودرونــی شــده، به شــدن. ‌ انــد، یعنــی چیــزی فراتــر ازدرونی ‌ قــول فرویــد، اینترنالیــزهکرده ‌ به ی ایران ‌ کنمکه این چالش بزرگی استکه درمقابل جامعه ‌ بنابراین، فکرمی قــرار دارد زیــرا حتــی اگــر نظــام سیاســی را هــم عــوضکنیــم و بــه ایــن بُعــدکار ی ‌ نداشــته باشــیم، درعمــل بــاز ممکــن اســت دچــارشــکاف بزرگــی درجامعــه ایـران بشـویم، مثـل همـان شـکافیکـه دردوران رضاشـاه یـا محمدرضـا شـاه بـا محافـل سـنتی بـه وجـود آمـد و باعـثشـدکـه بخـش مـدرن جامعـه نتوانـد بـا

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2