169 گرایی یادهندوستان نکند ها را باید بستتا فیل اسلام یراه همه بــه نظــر مــن، ایــن خیلــی ضــروری اســتکــه نســل دیگــری از روحانیــان رشــد کننـد وبـا مـردم ارتبـاط داشـته باشـند تـا نـگاه آنهـا بـه دیـن و ارتباطشـان بـا آن و کارکرد دین را درجامعه تغییردهند تا نهایتاً یکنوع دگرگونی به وجود بیاید. تواننـد انجـام دهنـد، یعنـی مـردم را روحانیـان بایـد همـانکاری را بکننـدکـه می ارشــادکننــد، مشــاور مذهبــی مــردم باشــند و نمازجماعــت برگــزارکننــد. امــا نــه توانند اقتصاد را ادارهکنند، نه سیاستخارجی ونه خیلیچیزهای دیگر می را. ســاله یــککارنامــهگرفــت ودر مقابــل وجــدان ۴۲ بایــد از ایــن دخالــت تاریخــی جامعــه قــرار داد و آن را بــرای نقــش روحانیــت بــه یــک هوشــیاری جدیــد در طــورکــه بخشــی از اپوزیســیون جامعــه تبدیــلکــرد. نــه تنفــر از روحانیــان، آن گویــد، بــه ســود جامعــه اســت و نــه بــاور بــه اینکــه روحانیــان خوبــی وجــود می مدار تواننـد در قـدرت بماننـد. کارکـرد روحانـی وسیاسـت دارنـدکـهکمـاکان می کامــً متفــاوت اســت. وفصلکند. به نظرمن،شایدبایدقوانینیداشته باشیمکه اینموضوعراحل ی یجامعـه ممکـن اسـت ایـن نظـرخیلـی رادیـکال باشـد امـا بـا توجـه بـه تجربـه ایران، شاید بتوان قانونی مطرحکرد مبنی بر اینکه روحانیان نتوانند با لباس هایواقعی بگیرند. اختلاط نهاد روحانیتدرانتخاباتشرکتکنندوپست توانـدهمیـن اغتشاشـی را بـه وجـود بیـاورد روحانیـتومذهـب بـا سیاسـتمی وکار دموکراتیــک کنیــم، حتــی اگــرحکومــت بــا ســاز کــه الان در آن زندگــی می اداره شـود واسـ می نباشـد. ی گویـدکـه همچنـان ممکـن اسـت درگوشـه یکشـورهای منطقـه می تجربـه گرایان ی قدرت و ایجاد حکومت اسلامی توسط اسلام ها داعیه ذهن خیلی هایـی از نظـرحقوقـی داشـته باشـیمکـه وجــود داشـته باشـد. بایـد چهارچوب
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2