آینده‌ی اسلام در ایران

173 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح خواهــد تنهــا در ‌ طلــب (برخــ ف دیــن سنتی-مناســکی) نمی ‌ دیــن اصلاح ی ‌ ی خصوصــی حضــور داشــته باشــد بلکــه مایــل اســت در جامعــه ‌ حیطــه خواهـد ‌ مدنـی نیـزشـرکتکنـد. ولـی ایـنگرایـش (برخـ ف دیـن بنیادگـرا) نمی ی ‌ ی قهریـه ‌ ی مدنـی فراتـررفتـه وبـا اشـغال قـوه ‌ ازفضـای خصوصـی وجامعـه دولــت، منویــات خــود را بــه جامعــه تحمیــلکنــد. ایــنگرایــش اصــً نیــازی بــه تَبَـع پذیـرشمدرنیتـه، تکثرگراسـتو ‌ بینـدچـون به ‌ ای نمی ‌ طلبی ‌ چنیـن توسـعه ی زندگانــی را پذیرفتــه اســت. ‌ ی سیاســی وشــیوه ‌ تنــوع در دیــن و عقیــده هایی دارند؟ ‌ اینسه اسلامچه تفاوت ی محدود ‌ طورکه درخاطره ‌ خواهد اسلام را همان ‌ اسلام سنتی-مناسکی می آن از«گذشـته» وجـود دارد، اجـراکنـد و تـداوم بخشـد. در پـی تغییـر نیسـت. ی عمـل خـود ماننـد سیاسـت ومسـائل اجتماعـی ‌ بـه اتفاقـاتخـارج ازحیطـه تفـاوت اسـت. نـه التفاتـی بـه تاریـ ـ ـ ـ ـخ اسـ م یـا اعتقـادات اسـ می دارد و نـه ‌ بی هــای مقابــل آن در جهــان مــدرن را. ایــن اســ م شــیعی ایرانــی، ‌ پــروای چالش ی عمومی را اعم ‌ خواهد سیاسـی باشـد وحیطه ‌ گیر اسـت. نمی ‌ آرام وگوشـه شــده در ‌ ی اجتماعــی و سیاســی، اســتعمارکنــد. از اســ م سیاسی ‌ از حیطــه روشــنی ‌ زیســتی را به ‌ هــای قبــل هــم دل خوشــی نــدارد. تکثــرومــدارا وهم ‌ دهه شــود. ‌ ولــی متعــرض آن هــم نمی ‌ پذیــرد ‌ نمی امــا اســ م بنیادگــرا، مبارزطلــب اســت. هــم اســ م ســنتی را اگــر تکفیــر نکنــد، ی مظاهــر اجتماعــی ‌ کنــد و هــم مدرنیتــه و همــه ‌ عنــوان سازشــگر نقــد می ‌ به کنــد. ادعایــش ایــن ‌ جــز مواهــب تکنولــوژی جدیــد، را رد می ‌ وسیاســی آن، به گرایی، ‌ ی ایـران وجهـان، بدیلـی بهتـر از مدرنیتـه (انسـان ‌ اسـتکـه بـرای آینـده ها...) درچنته دارد و ‌ سالاری، تکثرگرایی و تسامح، حقوق بشر، اقلیت ‌ مردم

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2