ی اسلام در ایران آینده 176 خصوصدرمیان نسلجوانکه اکثریت جایگاه مذهبدرایرانکنونی، به های مختلفدرمقایسـه با دهند، درحوزه جمعیتکشـوررا تشـکیل می ی اسـ م در مثـً پنجـاه سـال پیـشدچـارچـه تغییراتـیشـده اسـت؟ آینـده یجمهـوری اسـ می پیونـدخـورده اسـت؟ ایـران تـاچـهحـد بـه آینـده راحتی به یکی ازآنسهگرایشمنتسبکرد. این شاید نتوان نسلجوان را به رسـدکـه جوانـان رونـد... . از ابتـدای ایـن قـرن بـه نظـر نمی نسـل راه خـود را می ها اعتنای چندانیکنند. التفاتی به اسـ م سـنتی هم ندارند. طلب به اصلاح ی ی جمهوری اسـ می، زاویه البته این نسـل در اثر تسـلط بیش ازچهاردهه اند. زیادی با اسـ م بنیادگرای مسـلط پیداکرده علــت یــک توفیــق اجبــاری مــدت مــن هفــتســال پیــشکــه بــه ایــران رفتــم، به دیــدم شــش مــاه کــه شــامل مــاه محــرم هــم بــود، در ایــران مانــدگار شــدم. می هایــیکــه شــاید از نظــرجمهــوری اســ می غیرمذهبــی و هــا، همان کــه جوان کردنـد ولـی بـا شـوند، نیـزدرمراسـم محـرم شـرکت می حتـی دگربـاشخوانـده کــس اینهــا را مجبــور نکــرده بــودکــه ی خــاصخودشــان. هیچ تفســیروشــیوه زنی بیاینـد یـا نـذری بدهنـد ودر مراسـمی ماننـد شـام غریبـان بـه مراسـم سـینه انکاربود. قابل ویژه درنقاطمرفه شهر، غیر شرکتکنند. ولیحضورشان، به ورز نیسـتند؛ نـه نمـاز شناسـمکـه دیـن ی خـودم جوانانـی را می مـن درخانـواده رفتنـد، گیرنـد. امـا در ایـن روزهـا بـه تکایـا ومسـاجد می خواننـد ونـه روزه می می زرد و شــیرکاکائو بــه رهگــذران هــا شــله پختنــد و در خیابان غــذای نــذری می دادنــد. ایــن الگــوی عملــی نــه ســنتی اســت نــه بنیادگــرا و نــه اصلاحــی. ایــن می خواهد باوردین بسـتگی دارد اما می نسـل هنوز به مناسـکشـیعی-ایرانی دل یخصوصی او خواهدکسی درحیطه را خودش بازتعریفوعملکند. نمی دخالـتکنـد وبـه اودسـتوربدهـدکـه چطـور لبـاس بپوشـد وزندگـیکنـد. ایـن
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2