ی اسلام در ایران آینده 178 طـورکامـل تغییـرداد. ایـن را بـه آنجـا فرسـتاد. خلاصـه ماهیـت آنهـا را تقریبـاً به ی مدنـی و ی بنیادگرایـی مذهبـی بـرای اسـتعمارجامعـه ی برنامـه اسـت نتیجـه ی سیاسـی ودولـت. جامعـه فرهنگخود را نداشته فکرنواندیشانه واصلاحی تا زمانیکه خرده ، خلاصه باشــد، مراســمگــذارخــاصخــود را نداشــته باشــد و تفســیر تقریبــاً منســجمی از تاریـ ـ ـ ـ ـخ و اعتقـادات وحـدود و ثغـور فقـه و اخـ ق نداشـته باشـد، از لحـاظ اجتماعــی قــادر بــه تــداوم فرهنگــی نخواهــد بــود. اســ م اصلاحــی در ایــران تنهــا وجــودی ذهنــی و نســبتاً غیرمنســجم دارد. بــا مــرگ ایــن نســل ســالمند ی طلبــی هــم بــه احتمــال قــوی بــه شــیئی در مــوزه طلبــان، فکــر اصلاح اصلاح تاریـ ـ ـ ـ ـخ عقایـد اجتماعـی ایـران تبدیـل خواهـد شـد. کنم: آیادراینچنددهه، با توجه به پاسخشما، منسه پرسشمطرحمی هـای بـاوردینـی، تشـرع وتقیـداتمذهبـی و یحوزه ایـن تغییـراتدرهمـه تواند اخلاق وسبکزندگی رخ داده است؟ دوم اینکه آیا این تغییرات می خطـی یـا سینوسـی یـا حتـی پاندولـی باشـد؟ سـوم اینکـه ایـن تغییـراتچـه یجمهوری اسلامی دارد؟ نسبتی با عملکرد وآینده گریزیهستاما درفضایواقعیطبق درحالحاضردرفضایمجازیدین طـورکـهگفتیـم، های اخیـر، ایـنگرایـش ناچیـز اسـت. البتـه همان نظرسـنجی سـتیزی فرهنگـی یـا حتـی سیاسـی از قبیـل لائیکلیـک احتمـال ایجـاد مـوج دین هـایکمونیسـت و پوزیتیویسـت آمریـکای لاتیـن در ی دولت ترکیـه ولائیسـته قرن نوزدهم وجود دارد. ولی بعد ازآن، چه خواهدشد؟ آیا حرکت پاندولی وسینوسـی رخ خواهـد داد؟ در بسـیاری ازمـوارد، نفـی دیـن واکنـش بـه همـراه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2