آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 180 فکری، عامیانــه بــه ‌ فرهنــگ روشــن ‌ شــاید بــرای اینکــه ایــنکارهــا از نظــرخرده خوانــدن و ‌ گوینــد چــهکاری بکنیــم. کتاب ‌ رســد. ولــی دوســتان مــا نمی ‌ نظــرمی کردن خـوب اسـت ولـی اینهـاکـه ازجنـس تدیّـن نیسـت. ‌ گوش ‌ سـخنرانی هــا در نظریــات جدیــد دوســتانی ماننــد آقــای ســروش و خانــم ‌ بافی ‌ ایــن منفی مشــاهده اســت. ‌ ی اســ م قابل ‌ ی وحــی و تاریـ ـ ـ ـ ــخ اقتدارگرایانــه ‌ وســمقی دربــاره گویندکه عواقب اجتماعی نظراتشان هیچ اهمیتی برای ‌ صراحتمی ‌ اینها به ســازی ندارنــد. ‌ ســازی و نهادینه ‌ ی معطــوف بــه فرهنگ ‌ آنهــا نــدارد. اراده سـازی فضـای ‌ سـازیکافـی اسـت. نهادینه ‌ ی نهادینه ‌ گویـم فقـط اراده ‌ مـن نمی قـول ویرجینیـا وولـف، ‌ خواهـد. به ‌ هـای اجتماعـی وسـرمایه می ‌ سیاسـی، زمینه چه بسا این نگرش انتزاعی، معلول 1 خواهدکه درآن فکرکند! ‌ یک اتاقی می سازی باشد نه علّتآن. امتحانشهم آسان است: ‌ نبودن آنشرایطنهادینه یکمدرسه ومسجد وکتابخانه واتاق فکردرستکنیم وبعد ببینیمکه آیا شود یا نه. ‌ ی تفکر نواندیشان مؤثرواقع می ‌ این امکانات در نحوه بدیهــی اســتکــه ایــنکاردر ایــران ممکــن نیســت. ولــی درخــارج ازکشــورکــه ممکــن اســت. در بعضــی از مســاجد خــارج ازکشــور نیــاز بــه چنیــن تحولــی انــد ‌ آنجلــس مســجدی درســتکرده ‌ لمــس اســت. مثــً یــک عــده در لس ‌ قابل های قـدر، بـدون تفکیـکجنسـیتی وحتـی رعایـتحجـاب، بـه آنجـا ‌ کـه شـب آیند تا درمراسم مذهبی شرکتکنند. طبیعی استکه مسلمانان سنتی ‌ می درآوردی» اســت، یــا ‌ کننــدکــه ایــن اســ م شــما «مــن ‌ و بنیادگــرا آنهــا را اســتهزا «شـترگاوپلنگ» اسـت یـا «شـیر بـی یـال ودم و اشـکم» اسـت! امـا اگـر اسـ م توانـد بـه ایـن شـبهات پاسـخ ‌ ی نهادینـه بـه خـود بگیـرد، می ‌ طلـبجنبـه ‌ اصلاح 1 A Room of Her Own

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2