183 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است اسلام اصلاح ظرفیــت و اعتبــاری در اســ م بــرای مشــارکت در اصــ ح و تحــول سیاســی شـود دید؟ آیا سـهم اسـ م حداکثر این اسـتکه مانع تجدد و جامعه می هــای اجتماعــی وسیاســی نباشــد؟ پیشــرفت و آزادی تربودم، این امیدرا داشتمکه مسلمانان ازتجربیاتیکدیگردرس وقتیجوان ها پیشکه ام. سال عبرت بگیرند اما متأسفانه چنینچیزی را مشاهده نکرده فکران هــای تحقیقاتــی در اردن و تونــس ســپریکــردم، بــا روشــن طــی اقامت کــردم. وقتــی ســخن از ایــران مذهبــی و نواندیشــان دینــی آنهــا مصاحبــت می کــرده و بــه میــان آمــد، متوجــه شــدم کــه بســیاری از ایــن مســلمانان تحصیل خواهند همان راه جمهوری ها پس از انقلاب ایران هنوزمی فکر، دهه خوش خیالانه و اسلامی را بروند وحکومت اسلامی تشکیل بدهند وچنان خوش زدنـدکـه بـه یـاد فضـای انجمـن اسـ می مهندسـین قبـل از بـا حـرارتحـرفمی ی ایـران را هـم درنظـر انقـ ب افتـادم. وقتـی بـه آنهـاگفتـمکـه «آیـاشـما تجربـه دادندکه «ما خواهید همان راه را بروید؟»، پاسـخ می اید؟» و«آیا می گرفته مقایســه بــا ایــران نیســتیم. آن اتفاقــات ناگــوار اینجــا نخواهــد افتــاد چــون قابل ایرانیانشـیعه هسـتند!» یکارایـی اسـ م درمسـائل سیاسـی بایـد عـرضکنـمکـه هرچنـد دیـن امـا دربـاره ممکـن اسـتگاهـی نقـشسیاسـی مثبتـی درجامعـه مـدرن ایفـاکنـد، بـه نظـر ویــژه پــس از بنــده ذات دیــن سیاســی نیســت. دیــن از ابتــدای اســکان بشــر، به هـا، سیاسـی شـد ولـی ایـن یـک«تصـادف تاریخـی» بـود. تشـکیل تمدن 5 سالار»، ی ایران سکولارومردم نام «مکان دین در آینده ای به من در مقاله .۱۳۹۸ مهر ۱۳ ، زیتون سایت 5
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2