آینده‌ی اسلام در ایران

187 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح از ابتــدای نبــوت پیامبــر تــا مهاجــرت او از مکّــه. علــت ایــن تفــاوت نــه درذات ایــن دودیــن بلکــه درشــرایط اجتماعــی ظهــور آنهــا بــود. مســیح در میــان یــک اشــغال بــه دنیــا آمــد. ســخن ‌ شــده و تحت ‌ سلاح ‌ خورده وخلع ‌ ملــت شکســت از اســتقلال و احیــای حکومــت بــر اســاس دیــن در اســرائیل اشــغالی مجــازات اتهام شورشدر برابرروم به دنبال داشت. طبیعی استکه درکلام ‌ اعدام به ای بــه جنــگ یــا مقاومــت مســلحانه نیســت. چنــد بــارهــم ‌ عیســی هیــچ اشــاره ی نمادین آن است. درحالیکه پیامبر ‌ که نام شمشیرآمده، مقصود جنبه ی عربسـتان بـه دنیـا آمـدکـه نـه تحـت اسـتعمارخارجـی ‌ جزیره ‌ اسـ م درشـبه جویـی قبایلـی ‌ بـود ونـه یـکدولـتفراگیـرداخلـی داشـت. اودرفرهنـگجنگ ای نیرومند ‌ ی وجود نهاد. درمکّهکه پیامبر تحتحمایت قبیله ‌ پا به عرصه علـت مـرگ ‌ محـض اینکـه ایـن حمایـت به ‌ بـود، نیـازی بـه شمشـیرنبـود. ولـی به عمــوی پیامبــر، ابوطالــب، از میــان رفــت، او ناچــار بــه مهاجــرت شــد و البتــه فضـای مدینـه موجـب ایـن شـدکـه اسـ م تبدیـل بـه دینـی سیاسـی شـود. ی ‌ کننــد را ازدایــره ‌ شــما اســ م مدینــه وکســانیکــه بــر آن اســ م تکیــه می تــر بپرســم: ‌ گذاریــد. اجــازه دهیــد مــن ســؤال را عمومی ‌ اســ م بیــرون می مـداران و تندروهـای ‌ کننـدکـه ولایت ‌ نواندیشـان دینـی اغلـب اسـتدلال می ها مسلمان واقعی نیستند؛ ‌ اللهی، اخوانی، وهابی، طالبان یا داعشی ‌ حزب ها وجدال فکری ومیدانی بین آنها هم ‌ ی اینگروه ‌ ی همه ‌ اما آیا مجموعه ها ‌ ها و تجربه ‌ شـود اسـ م را از اینگرایش ‌ بخشـی از اسـ م نیسـت؟ آیا می جـداکـرد وصرفـاً روایتـی آرمانـی و ناموجـود از اسـ م ارائـه داد؟ اسـ م مدینه البته جزئی از اسـ م تاریخی اسـت. قائلین به اسـ م سیاسـی را گذاریم. اما در انتخاب نواندیشانه و اصلاحی ‌ ی اسلام بیرون نمی ‌ نیز ازدایره

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2