189 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است اسلام اصلاح اند، بســته داننــد کــه حتــی مفهــوم انقــ ب کــه بــه آن ســخت دل اینهــا نمی صددرصــد غربــی و مــدرن اســت. دو قــرن پیــش نــه چنیــن مفهومــی وجــود ی «انقــ ب» و «رولوســیون» وجــود ای. البتــه واژه داشــت و نــه چنیــن واژه داشتولی معنی آن نه تغییر، بلکه بازگشت بود. بنیادگرایان ایرانیکه خود ملت، قانون اساسـی، انتخابات دانند، مفاهیم غربی دولت را «انقلابی» می اندوبه رویخودشان وتفکیکقوا را بدونسروصدا واردسیستم خودکرده بودنشان. اصلاً اند ونه به تاریخی بودنشان آگاه آورند. نه به فرهنگی هم نمی بنیادگرایی چیزی نیستجزواکنش به مدرنیته. بنیادگرایی از قرن بیستم و ابتـدا در مسـیحیتشـروع شـد و بـه سـپس بـه سـایر ادیـان سـرایتکـرد. بـه نظـرشـما مـا اسـ م نـاب نداریـم؟ یـا شـما اسـ م خودتـان را اسـ م نـاب دانیــد؟ می ما دسترسـی به اسـ م ناب نداریم. اسـ م ما انتخابی و تاریخی اسـت؛ اسـ م طور است، چه بپذیرند وچه انکارکنند. در ها وبنیادگرایان هم همین سنتی دنیای مدرن جایی برای بنیادگرایان هم هستولی دردنیای آنها جایی برای ما نیست. در بروکلین نیویورک، سه نوع یهودیت بنیادگرا، مناسکی (سنتی) ای ی یهودیــان در محلــه کننــد. کنیســه طلــب درکنــارهــم زندگــی می و اصلاح رایگان دراختیار نزدیک به ما درحال تعمیربود. مسلمانان مسجدخود را به های یخداناباوران واقلیت یمذهبیان دوستانی اززمره آنها قراردادند. همه ای متکثــر درکنــار هــم زندگــی مذهبــی و دگرباشــان دارنــد و همــه در جامعــه کننـد؛ حتـی اگـربـه ایـن نعمـتآگاه نباشـند. می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2