ی اسلام در ایران آینده 190 شــناختی یــا ازدیــدگاه بــا ایــن رویکــرد شــما، شــاید البتــه ایــن ســؤال معرفت هرمنوتیکـی باشـدکـه آیـا راهـی بـه حقیقـتوجـود نـدارد؟ یعنـی چیـزیکـه دهنــد؟ مســلمانان بــه صــدر اســ م رجــوع می طـور نبـود دسترسـی اسـت. اصـً اگـر این حقیقـت دیـن بـرای هـر انسـانی قابل یمذهبی، مثلا درآنچهرومنرولان«احساس داشت. تجربه دینمعنینمی بیـان نباشـد. دهـد، هرچنـد قابل نامیـد، بـه بسـیاری دسـت می اقیانوسـی» می طـورغیرمسـتقیم ازکلام قدیسـین، متألهیـن یـا علمـای دیـن حقیقـت دیـن به ی جزئـی از یـکواقعیـت مثابـه رسـد. امـا حقیقـت دیـن به هـم بـه دسـت مـا می ی مسـتقیم عینـی وتجربـی یـا یـکواقعیـت تاریخـیحتـی بـرای آنهـاکـه تجربـه شــود. حتــی وقتــی وحــی حــاوی پیامــی بــرای دیگــران اند، تجربــه نمی داشــته ی الهـام بایـد آن را درقالـبزبانـی تاریخـی بریـزد ودر ایـن کننـده باشـد، دریافت شود. فرانس فرایند ناگزیرپیام قدسی درظروف تاریخی و انسانی ریخته می 9 ســتاره رســتگاریطلــب آلمانــی، درکتــاب روزنســوایگ، فیلســوف اصلاح «آنچــه بــه موســی درکــوه طــور آمــد، وحــی بــود. ولــی آنچــه او بــه : گویــد می اسرائیلگفت، تفسیربود.» وقتی وحی درقالبکلماتدرآید، تاریخی و بنی شود. مثلاً اگرپیام این بودهکه «ای موسی! برومردم جنسیتی وطبقاتی می شـود بـه: «ای موسـی! را جمـعکـن»، درزبـان عبـری ایـن پیـام ناچـارترجمـه می هـای مختلـف، ازجملـه تأمّـل ومراقبـه و بـرو"مـردان" را جمـعکـن.» مـا ازراه ای بـه حقیقـت فراعقلـی ذکـرومدیتیشـن وماننـد آنهـا، دسترسـی بلاواسـطه آیـد، مگـر اینکـه دچـارکژتابـی شـود. داریـم ولـی آن تجربـه بـه سـخن نمی یروشنگری تأثیرفلسفه طورکه الهیاتوکلاممسیحیویهودیتحت همان 9 Franz Rosenzweig, The Star of Redemption.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2