آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 192 کنـد. درتاریـــــخکاتولیسیسـم بـه ایـن تغییـر، ‌ مرکـزمعنابخـشجامعـه تلقـی نمی گویندکه درست به همان معنی استکه ما برای اسلام ‌ می 13 «اجیرنمنتو» روزشـدن. ‌ به :‌ بریـم ‌ طلـب بـهکارمی ‌ نواندیشـانه و اصلاح دردنیـای مـدرن، دیـن ناچـار اسـتکـه ادعاهـای سـابقش راکنـار بگـذارد. دیـن خواهددرمسابقهومنافسه ‌ داند. نمی ‌ اصلاحیدیگرخودرامرکزجامعه نمی خواهد ‌ پذیرد و تنها می ‌ با سکولاریسم ومدرنیسم باشد، بلکه آن نظام را می جــای خــود را در درون آن نظــام تعریــفکنــد. در نظــام ســکولار، افــراد بــرای ی ‌ ی خصوصـی وجامعـه ‌ هـا و باورهایشـان بـه حیطـه ‌ بخشـیدن بـه ایده ‌ تجلی دین باشند. برای مؤمن ‌ داریا بی ‌ مدنی دسترسی دارند. آنها حق دارندکه دین البته دین معنابخشوپشتیبان اخلاق است. ولی برایخداناباوران یا پیروان ی متکثــر مــدرن دارای حقــوق مســاوی بــا مؤمنیــن ‌ ادیــان دیگــرکــه درجامعــه عــ وه نبایــد تنهــا بــه ‌ کنــد. به ‌ هســتند، دیــن اکثریــت چنیــن نقشــی را ایفــا نمی ی اخـ ق (مثـً ریـا ‌ های منفـی دیـن را درزمینـه ‌ قاضـی رفـت. بایـد فونکسـیون را به )‌ افروزی مذهبیکه معنازدا هستند ‌ و تبختر) ومعنابخشی (مثلا جنگ یاد داشته باشیم. شروع نظام سکولاریسم و تحمل و تسامح درآثار توماس ی اروپا شکلگرفت ‌ ساله ‌ های مذهبی سی ‌ یجنگ ‌ هابزوجان لاک درسایه سـاله ‌ های سی ‌ های جنگ ‌ که نه اخلاقی بودند و نه معنابخش. تعدادکشـته درمقایسـه بـا جمعیـت آن وقـت اروپـا مسـاوی بـا قربانیـان جنـگجهانـی اول ثمرعاید اروپا ‌ هایخونین وبی ‌ ای از این جنگ ‌ بود. چه اخلاق ومعنابخشی شد؟ علــت اینکــه مدرنیتــه جایــی بــرای دیــن دردرون خــود دارد،کارکردهــای مثبــت 13 Aggiornamento

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2