193 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است اسلام اصلاح آن نیســت بلکــه اصــل آزادی عقیــده (و نیــز آزادی بیــان و تجمــع) در یــک ای ازتفکـربشـری اسـتوبایـدحـق سـالاری اسـت. دیـن جلـوه ی مردم جامعـه مقایسـه بـا هنـراسـت. لازم بـروز اجتماعـی داشـته باشـد. از ایـن نظـردیـن قابل تـوان دیـن ای درجامعـه ایفـاکنـد. تنهـا زمانـی می نیسـتکـه هنـرنقـشسـازنده را محـدودکـردکـه قواعـد بـازی را رعایـت نکنـد، مزاحـم حقـوق وآزادی دیگـران شـود وسـودای ارتجـاع بـه دوران تسـلط دیـن بـرسـایر نهادهـای جامعـه را در خیـال بپرورانـد. منظورازسؤال، تعیینجایگاه دین نیست؛ بلکه تعیینجایگاه برای تغییر گویـد مـن جامعـه را طـوری جامعـه اسـت. یعنـی آیـا نواندیـشمسـلمان می گونـه تغییـردهـد؟ ازمنظـر توانـد آن دهـمکـه یـکسـکولار نمی تغییـرمی اجتماعـی وسیاسـی مـد نظـراسـت. بــه نظــرمــن هیــچ لزومــی نــداردکــه نواندیشــان مســلمان چنیــن ادعایــیکننــد. ی دیــن و دولــت را معنــی جدایــی نهادینــه نواندیــش دینــی، سکولاریســم به ی جامعــه رقابــتکنــد. پذیــرد، نــه اینکــه بخواهــد بــا سکولاریســم در اداره می گــردد تــا یــک پاســخ. ســؤال نواندیشــی دینــی بیشــتر حــول یــک پرســش می هــای یکــی از تئوری ؟ ایــن اســتکــه جایــگاه دیــن در دنیــای مــدرن چیســت ی قــرن شــدن آن اســت. بســیاری در میانــه شناســی دیــن خصوصی جامعه ی ی دیـن در تجزیـه و بازگشـت آن بـه حیطـه کردنـدکـه آینـده بیسـتم فکـرمی ورزی ایـن اسـتکـه افـراد آنچـه گفتنـدکـه درآینـده دیـن خصوصـی اسـت. می نشیند، ازعبادات وعرفان ومراقبه وحرکات موزون ومانند را به دلشان می ی ای از ادیــان انتخــابکــرده و بــه آن در حیطــه آن از یــک دیــن یــا مجموعــه خصوصــی عمــل خواهنــدکــرد.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2