ی اسلام در ایران آینده 196 توان ازاثراتمخرب مدتیا درازمدت، چگونه می نگریمیان دریکآینده برانگیزتبلیغ اسلام سنتی وبعضاً خرافی و اقتدارگراکاستوآن وواکنش های مختلفرسمی و را درمانکرد؟ تبلیغیکه دراینچهاردهه ازشبکه ویژه تأثیریکه جمهوری اسلامی برفرهنگ شده؛ به غیررسمی انجام می ی ایرانی داشته است. ورفتارجامعه اتفاقاً یکی ازمحسّناتجمهوری اسلامی در این چهاردهه این بودهکه ما را پسـند واکسـینهکرده اسـت! شـاید مردم ما تا صدها علیه دین منحط وعوام یحکومتدینیهم فرارکنند ــــــ این اشمئزازعلل بسیاری سالحتی ازرایحه کوچکی ازآنهاست. های مضحک تنها جزء پردازی خواهد داشتوخرافه کــردکــه کســی فکــرمی بینــیکــرد. چه قطــع و یقیــن پیش شــود به آینــده را نمی طلب پیشی گونه بردین اصلاح دین بنیادگرا درجهان یهودی ومسیحی این شــود. طــور نیســتکــهکار اصــ ح دیــن یــک بــار باشــد و تمــام می این ؟ بگیــرد روزکردن دین یک فرایند مداوم است. مبارزه با بنیادگرایی و به » «اجیرنمنتو مــا بایــد ازغــرب درس بگیریــم. دینــیکــم چالشــی نیســت. درکار اصــ ح دیــن ببینیـمکجـایکارشـان ضعـف داشـتهکـه امـکان بازگشـت بنیادگرایـی را فراهـم کـردن آن ام ولـی اینجـا مجـال باز بـاره خیلـی فکـرکـرده کـرده اسـت. بنـده دراین بحـث نیسـت. هایتاریکوغیرانسانیدین ایهمکه بایداضافهکنم ایناستکهجنبه نکته نام دین و کردن خرافات، چه به کن شـدن نیسـتند. ریشـه کن ریشه کاملاً قابل چه مستقل ازآن، خیالخامی بیشنیست. اینکه ما بخواهیمشمشیرعقل را برداریـم وخرافـات را ازدیـن ببُریـم، نـه ممکـن اسـتو نـه مطلـوب. تنهـا بایـد با باورها وخرافاتیکه از نظر اجتماعی مزاحم آزادی و آبادی هستند مبارزه کند. ولی ماضمیرناخودآگاه کرد. نگاه عقلانی تنهاضمیرآگاه ما را اقناع می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2