ی اسلام در ایران آینده 198 نواندیشان و تعدیل فکردینی تا آنجا مشروع استکه با سازوکارهای عینی ها مدرنیتـه تناقـضداشـته باشـد. مثـً دیـن نبایـدحقـوق بشـروبرابـری انسـان نام قوانین الهی، قوانین مدنی را تخطئهکند و به اصول را نفیکند. نباید به اعتنا باشد. نواندیشان باید این قبیل مشکلات سالاریوحقوق بشربی مردم را حـلکننـد. حـالا اگـرکسـی بخواهـد نـذری بدهـد یـا زنجیـر بزنـد یـا بـه زیـارت ای بنویســد ودرچاهــی بینــدازد؛ ایــنکارهــا ی مشــکوکی بــرود یــا نامــه زاده امــام شـوند. اینها هرچند عقلانی نیسـتند، مزاحم زندگی اجتماعی مدرن هم نمی گیرنـد. ولـی ی خصوصـی ومدنـی جـا می ی عمـل بـه دیـن درحیطـه درمقولـه نـام امـربـه معـروفونهـی ازمنکـربـه خانمـی درمکانـی اگـرهمیـن فـرد بـرود بـه خــواریکســی اعتــراضکنــد، عمومــی بــرای حجابــش تذکــر دهــد یــا بــه روزه هـای مداخلـه را پذیرفتـه، اینجاسـتکـه بایـد اصـ ح بـا شـجاعت تمـام هزینه بـرپـا خیـزد. اینکـه زنجیـرزدن جزئـی از اصـل اسـ م نبـوده ولـی امـربـه معـروف بــوده، اینجــا مــ ک نیســت. اینکــه یکــی غیرعقلانــی اســت و دیگــری حــاوی روزکردن نوعی عقلانیت است نیزملاک نیست. معیارومحک اصلاح، به هــای عینــی سیاســی و اجتماعــی جدیــد اســت. دادن آن بــا نظام دیــن و توافــق شود، ی مدرن می اصلاح باید دین را ازرفتارهاییکه مزاحم زندگی درجامعه ی خصوصـی افـراد و اسـتقلال رأی آنهـا، پـاککنـد. ازجملـه رعایـتحیطـه الامکان همراه با اعتدال وملاحظه باشد؛ طلبی باید حتی درمجموع، اصلاح گویـد تکیـه بـر«بهسـازی» در تقابـل آن چیـزیکـه بـرادرم، محمـود، بـه آن می فکران ونواندیشـان مـا بـا «بازسـازی» رادیـکال. مشـکل مـا ایـن اسـتکـه روشـن کننــد. جایــیکــه مرمّــتکافــی اســت، تعــادل بیــن ایــن دومشــی را رعایــت نمی کننـد. کننـد وجایـیکـه اصـ ح ممکـن اسـت، انقـ ب می تخریـب می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2