آینده‌ی اسلام در ایران

199 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح کنــد، ســؤال ‌ ایکــه شــما را بــه ایــن ســمت رهنمــون می ‌ بــا توجــه بــه تجربــه ی بزرگ ‌ کنم: بیشترادیان متولیان رسمی دارند. با شبکه ‌ آخررا مطرح می صــورت ‌ ی زوایــای سیاســی و اجتماعــی به ‌ روحانیــان در ایــرانکــه در همــه توانکرد؟ نقش ‌ در آینده چه می ،‌ غیررسمی ورسمی ریشه دوانده است وجایـگاه روحانیـان در نظـام آرمانـی شـما چیسـت؟ مـن در ایـن مـورد بـا اکثـر نواندیشـان دینـی مخالـفهسـتم. برعکـس آنهـا، مـن هــای علمیــه ‌ تنهــا هیــچ اشــکالی در اصــل حوزه ‌ بــه روحانیــت علاقــه دارم و نه ی ‌ دانـمکـه حامـلگنجینـه ‌ بینـم بلکـه آنهـا را نهادهـای آموزشـی مهمـی می ‌ نمی ی ایرانـی اسـت. اقلیـتکوچکـی ازروحانیـان ایـران ‌ بهـای تشـیع هزارسـاله ‌ گران تـری، بنیادگـرا. اکثریـت روحانیـان، سـنتی و ‌ سیاسـی هسـتند و اقلیـتکوچک غیرسیاسیهستند. اقلیتیهمهستندکه ازلحاظفکری به نواندیشیدینی سـالاری ومـدارا ورعایـتحقـوق بشـررا دارنـد. ‌ نزدیـک هسـتند و پـروای مردم گونهکه غیرروحانیانی با ‌ روحانیان ارتجاعی، مستبد ومتحجرداریم، همان همیـن خصائـل نیـزداریـم. روحانیــت در اغلــب مذاهــب وجــود دارد؛ در اســ م هــم هســت و خواهــد بـود. اشـکال درروحانیـت نیسـت بلکـه در بنیادگرایـی اسـت ودرضمـن، اکثـر فقیه درمیان ‌ بنیادگرایان مکل هستند نه معمّم. درواقع، معتقدان به ولایت انـد وهسـتند. ‌ مراجـع، یـک اقلیـت محـض بوده اشهستید؟ ‌ پسشماخواهان بازگشتروحانیتبههمانکارکردسنتی ایــنکــف انتظــار بنــده اســت. ســقف آن ایــن اســتکــه روحانیــت درگــذار از روزشــود و بــه مــاکمــککنــد. ‌ گــذاری اســ م، بــه ‌ بنیادگرایــی و پایه

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2