ی اسلام در ایران آینده 20 فکران غیرمذهبی تنوع رویکرد روشن فکران غیرمذهبی نیزشاهد تنوعی آشکارهستیم؛ ازکسانی درصفروشن ی ایران، خويی درجامعه نشدن دین کن اندوتا ریشه شدتضدمذهبی که به اند گراییمخالف یمثبتیرامتصورنیستند؛ تاکسانیکهعمدتا بااسلام آینده یخصوصی دینی (وحتی حضور وبا تأکید برجدایی دین ودولت، با حوزه ی اجتماعــی) مشــکلی ندارنــد؛ تــاکســانیکــه المنفعــه دیــن در امــورخیــروعام فکران و نواندیشــان فکران و نوگرایــان لائیــک بایــد بــا روشــن معتقدنــد روشــن کردن دینــی تعامــل و همراهــی و همــکاری کننــد تــا بتــوان رونــد ســکولاریزه یکمتری پیشبرد. ازدید ی ایران را با پشتوانه ونیروی بیشتروهزینه جامعه برخـی از اینـان، نواندیشـان دینـی ازقضـا درطـرح بحـثسکولاریسـم در ایـران انـد. فکران لائیـک بوده مؤثرتـر ازروشـن کمانی ومتکثر ایرانی در برابردیدگان ماست؛ از ی رنگین به هرروی، جامعه شـدتضددینـی. هـای به شـدت دینـی تـا افـراد وگرایش هـای به افـراد وگرایش آمیزجمعـی اسـت؛ زیسـتی مسـالمت موضـوع مهـم، پیداکـردن راهـی بـرای هم وگــو، تســامح، جدایــی دیــن ودولــت و هایــی همچــون پذیــرش تکثــر،گفت راه روش حــل اختــ ف ماننــد دموکراســی وصنــدوق آرا و بــه رأی و رقابــت قــرار هـا و نـه عقایـد. دادن برنامه ام، اکنــونکمتــر بــه ی شــصتســال زیســته ی آخــر: بــر اســاس تجربــه وجملــه تــر دهــم و رفتــار وکردارشــان را مهم عقایــد (دینــی و غیردینــی) افــراد بهــا می دانــم. می ***
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2