ی اسلام در ایران آینده 204 ای آشــکارســازند. نوشــتن وگفتــن، از ابزارهــای گونــه کــه افــراد فهــم خــود را به هــایگوناگــون از اســ م اســت امــا ایــن ابزارهــا بــه همیــن دو آشکارســازی فهم شــدهکــه مخصــوص ریزی شــود. آمــوزشسیســتماتیک و برنامه منحصــر نمی مدارسدینی درسراسرجهان اسلام است نیزفهم خاصی را ازاسلام آشکار ســازد. یکــی دیگــر از ابزارهــای آشکارســازی فهــم از اســ م، عملکــرد اســت. می افتـدکـه فـرد یـاگـروه، قـدرت اعمـال فکـریـا فهـم خـود را ایـن هنگامـی اتفـاق می ای از اسـ م داشـته باشـد. منظورم فقط قدرتسیاسـی نیسـت؛ درهرحوزه توانـد فهـم خـود را اعمـال یـا و بـه هـرمیزانـیکـه فـرد قـدرت داشـته باشـد، می تحمیـلکنـد. تواندفهمخود را ازاسلام به همسروفرزندانشتحمیل مثلا مرد درخانه می توانــد فهــم خــود را بــه پیروانــش اعمــالکنــد. دولتمــرد کنــد. مرجــع دینــی می هـای خـود فهـم خویـش را بـه مـردم تحمیـلکنـد. حکومـت توانـد در برنامه می شـده وسیسـتماتیک بـه ریزی توانـد فهـم خـاصحاکمـان را برنامه دینـی نیـزمی مـردم تحمیـلکنـد. یدینی فهمخاصی درایران امروز، علاوه براینکه هریکازصاحبان اندیشه های هــایگوناگــون قــدرت نیــز اســ م ســازند، در حوزه از اســ م را مطــرح می هـا توانیـم ببینیـم. اسـ م رهبـر، اسـ م دولـتکـه بـا تغییـردولت متفاوتـی را می شــود، اســ م مراجــع، اســ م نهــاد امــر بــه معــروف و نهــی از منکــر عــوضمی هایی هستندکه ما درزندگی روزمره با آنها سروکارداریم. و...، همه از اسلام کننـد. یخـود اسلامشـان را اعمـال می مدیـران نهادهـا همـه بـا سـلیقه هاییکه شما نام بردید، وجوه مشترکو های متفاوت، ازجمله اسلام اسلام قرآن وجوه افتراق بسیاری با یکدیگردارند. استفاده ازمتون مشترک، یعنی های کند. وجوه افتراق فهم وروایات، اشتراکاتفراوانی را میان آنها ایجاد می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2