آینده‌ی اسلام در ایران

205 ی آزمایشآرمانخیالیحکومتدینی ‌ جمهوری اسلامی؛ بوته گوناگون نیزناشی ازتفاوتفرهنگ، دانشوعوامل فردیواجتماعی مؤثر آورد. ‌ درفهم انسان استکه تفاسیرمتفاوتی را به وجود می ی عمـل ‌ نظـرمـن، هرگونـه فهـم از اسـ م، اگـر امـروز بخواهـد بـه یـک برنامـه ‌ به روخواهد شد. این بدان معنا نیستکه شخص ‌ تبدیل شود، با چالش روبه ی زندگـی فـردی بـهکار بنـدد، امـا در ‌ توانـد فهـم خـود را از اسـ م درحـوزه ‌ نمی کنـد؛ بـه ایـن دلیـلکـه یـکفهـمکـه ممکـن ‌ ی اجتماعـی چالـش ایجـاد می ‌ حـوزه خواهــد خــود را بــه دیگــران هــم ‌ اســت دیگــران آن را قبــول نداشــته باشــند، می تحمیـلکند. هــا از اســ م نوعــی وابســتگی بــه اســ م اولیــه دارنــد. از همیــن رو، ‌ تمــام فهم توانند ما را به جلوحرکتدهند وعامل ‌ ی اجتماعی نمی ‌ عنوان یک برنامه ‌ به تحول مثبتیا پیشرفتباشند. میان دنیای امروزواسلام اولیه، چهارده قرن عـ وه، اسـ م چهـارده قـرن پیـش ‌ ی زیـادی اسـت. به ‌ فاصلـه اسـت. ایـن فاصلـه ی ایـران نبـوده و اساسـاً بـا علایـق وعناصـرفرهنگـی و ‌ حتـی متعلـق بـه جامعـه ها نیزنتوانسته ‌ اجتماعی ما بیگانه بوده است. به همینجهت،گذشتقرن هـای مـا بـا اسـ م را حـلکنـد. ‌ چالش ی جامعــه اســ م را دســتورالعمل خــود ‌ نظــر مــن، کســانی کــه بــرای اداره ‌ به دنبال توسعه و پیشرفت وعلم ومانند آن نیستند، مگر ‌ دانند، اساساً به ‌ می کننــده بــرای همراهــی ‌ عنــوان یــک عامــل تحریک ‌ آنکــه بخواهنــد از اســ م به های ‌ کاریکنند ودر پوشـش اسـ م برنامه ‌ ها بهره ببرند ودرواقع فریب ‌ توده خــود را پیــش ببرنــد. شــود، اســ م ‌ اســ م هنگامــی کــه بــه یــک برنامــه بــرای حکومــت تبدیــل می کنــد. ‌ شــود؛ زیــرا ایــن فقــه اســتکــه اســ م را بــه قانــون تبدیــل می ‌ فقاهتــی می کنـد اسـ م ترکیـه باشـد یـا اسـ م مالـزی یـا عربسـتان ‌ در ایـنصـورت، فـرق نمی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2