ی اسلام در ایران آینده 206 کننــد. بــه همیــن جهــت، یــا ایــران. همــه بــه روایــات مشــترکی مراجعــه می هایی نیزبین آنها های فقاهتی اشتراکاتزیادی دارند. هرچند اختلاف اسلام اند. اسلام شود، درکلیات و نکات زیربنایی به یکدیگر بسیار نزدیک دیده می هایگوناگون ازاسلام، حتی اگرتبلیغ (و آفرین است اما فهم فقاهتی مشکل آورنــد. ای بــه وجــود نمی نــه تحمیــل) شــوند، مشــکل جــدی خصــوص در میــان نســل جــوان کــه جایــگاه مذهــب در ایــران کنونــی، به دهند، درمقایسه با مثلا پنجاه سال اکثریتجمعیتکشوررا تشکیل می ی اسلام در های مختلفچه تغییراتیکرده است؟ آینده پیش، درحوزه ی جمهـوری اسـ می پیونـد خـورده اسـت؟ ایـران تـا چـه حـد بـه آینـده طورملموس توانیم به ها وسطوح می ی حوزه تغییر نگاه به اسلام را درهمه رنــگشــده اســت. حتــی رویکــرد افــراد ببینیــم. نــگاه ســنتی بــه اســ م بســیارکم هایی جدی درمواجهه سنتی نیز به اسلام تغییرکرده است. همه با پرسش فقط نسـل جدید وجوانان با اسـ م چالش پیدا اند. نه روشـده با اسـ م روبه اند بلکه همینچالشجدی با اسلام، میان یکوحتی دونسلگذشته کرده هم مشهود است. این بدان معناستکه فهم از اسلام وجایگاه آن در ایران طـورجـدی درحـال تغییـر اسـت. دیگـرکمتـرکسـی بـه آن اسـ م آرمانـی و به ی توحیدی است، اعتقاد دارد. طبقه ی بی آوردشجامعه گسترکه ره عدالت هــای ی بزرگــی بــود. مــا بــرای عبــور از آرمان حکومــت دینــی در ایــران تجربــه ایــم. امیــدوارم بتوانیــم از ایــن تجربــه ی زیــادی پرداخته خیالــی مذهبــی، هزینــه ی ایــران اســتفادهکنیــم. بنــا بــر آنچــهگفتــم، معتقــدمکــه بــرای ســاختن آینــده ی اسلام رسمی وسنتیکه جمهوری اسلامی مبلّغ ومدافع آن است، آینده
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2