207 ی آزمایشآرمانخیالیحکومتدینی جمهوری اسلامی؛ بوته به وجود اینحکومتوابسته است. حتی اسلامسنتی مراجع دینی، هرچند بـا حکومـت زاویـه داشـته باشـد، درحـال افـول اسـت. تــوان بــه مــواردی اشــارهکــردکــه هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمی دردوره بخشــی در باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقــشمحــرک یــا وحدت اند ـــــــ فـارغ ازاینکـه تأثیرشـان نهایتـاً بـه تحـولاتسیاسـی واجتماعـی داشـته ســود یــا زیــان جامعــه بــوده اســت؛ مثــً مبــارزاتضداســتعماری درجهــان در ایران. اما امروز، با توجه به ۱۳۵۷ عرب یا انقلاب مشـروطه و انقلاب وضعیـت ایـران وجهـان عـربوپیامدهـایحکومـتجمهـوری اسـ می در تـوان ایـران یـا طالبـان در افغانسـتان و تجـارب ترکیـه ودیگـرمناطـق، آیـا می توان ای تصورکرد؟ آیا می ی اینجوامع نقشسازنده برای اسلام درآینده ظرفیــت و اعتبــاری در اســ م بــرای مشــارکت در اصــ ح و تحــول سیاســی جامعه دید؟ آیا سهم اسلام حداکثر این استکه مانع تجدد و پیشرفت هـای اجتماعـی وسیاسـی نباشـد؟ وآزادی بخشومحرکسیاسیواجتماعی، متعلق عنوان یکعاملوحدت اسلام به توانـدچنیـن نقشـی ایفـاکنـد. ایـن بـهگذشـته اسـت. امـروز اسـ م در ایـران نمی یجمهوری اسلامی است. خورده یشکست نقشمتعلق به پیش ازتجربه تــوانگفــت نظــرمــن در برخــیکشــورها مثــل ترکیــه هنــوز بــا قاطعیــت نمی به عنـوان یـک عامـل بخـش نـدارد. حداقـل به کـه اسـ م نقـش محـرک ووحدت یحکومت توانددرکشورهاییمطرح باشدکههنوزتجربه محرکومؤثرمی دینی نداشته یا تحولاتفکری واجتماعی درآنها چشمگیرنبوده است. در طـور. خواهی قـوی اسـت. در پاکسـتان هـم همین ترکیـه هنـوزظرفیـت اسـ م
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2