ی اسلام در ایران آینده 208 ،)۲۰۰۱-۱۹۹۶( ی پنچ سـال حکومتطالبان در افغانسـتان با وجود تجربه بخــش و مقــدس خواهی هنــوز پررنــگ اســت و اســ م، دینــی رهایی اســ م دلیل نبود تحولاتفکریوفرهنگیهمچنان شود. این دیدگاه به انگاشته می خــواه مدار وحکومت زیــان اســ م ســنتی وشــریعت وجــود دارد. امــا آینــده به اسـت. هــای دینــی درجهــان معاصــرو نیــز تحــولاتســریـ ـ ـ ـع جهــان عملکــرد حکومت ی اجتماعی وسیاسی عنوان یک برنامه امروزوگردش اطلاعات، اسلام را به ی زندگــی فــردی بــه چالــشکشــیده اســت. نواندیشــی دینــی و حتــی برنامــه نظر کوشـد اسـ م را با آزادی وحقوق بشـرومانند آن سـازگارسـازد اما به می پایــان اســت. مــن اســ م را یــک دیــن ها نیــزروبه ی ایــن سازگارســازی مــن، دوره ای داشـته باشـد، متعلـق بـه هـای آن را هـم، اگـر برنامـه دانـم. برنامه بشـری می توانند تردید می های تاریخی بی دانم. تجربه ی نخستین مسلمانان می جامعه هـم الگویـی مقـدس و الهـی. بـرای مـا ارزشـمند باشـند امـا نـه الگـو، آن ایجاد تحول فکری بنیادین درجوامع دینی چندان آسان نیست. این جوامع گونــه ی زیــادی بپردازنــد. در این بــرای ایجــاد چنیــن تحولــی ناگزیرنــد هزینــه ی مقــدس و الهــی یــا یــک عنــوان یــک برنامــه جوامــع، مادامــی کــه اســ م به طورملموس کننده درحاشـیه قراردارد، نقشـشدرزندگی به عامل تحریک شـود و بر ی حکومت تبدیل می شـود؛ اما هنگامیکه به برنامه شـناخته نمی های آن بـرای هـا و نارسـایی گـردد، ضعف ی ابعـاد زندگـی مـردم حاکـم می همـه ای بـه اسـ م پیـدا بینانـه شـود. آنـگاه اسـتکـه مـردم نـگاه واقع مـردم هویـدا می سـر بگذارنـد. کننـد. مـردم افغانسـتان نیـز بایـد ایـن تجربـه را پشت می ی دیگرملل، ی عینی واستفاده ازتجربه رسد بدونکسب تجربه به نظرمی خواهی مشــکل اســت؛ ی اســ م ی مــردم ایــران، عبــور از مرحلــه ماننــد تجربــه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2