209 ی آزمایشآرمانخیالیحکومتدینی جمهوری اسلامی؛ بوته ی متفاوتـی خواهـد کنـدکـه خـود، تجربـه بـه ایـن دلیـلکـه هـرملتـیگمـان می کردن وایجاد تحول مثبتدرجوامع داشت. من دراسلام ظرفیتحکومت هایعبادی تواند ازبرنامه دارمسلمان، امروزفقطمی بینم. انسان دین را نمی اسـ م اسـتفادهکند. مـداران و تندروهـای کننـدکـه ولایت نواندیشـان دینـی اغلـب اسـتدلال می ها مسلمان واقعی نیستند. اللهی، اخوانی، وهابی، طالبان یا داعشی حزب ها وجدال فکری ومیدانی بین آنها هم ی اینگروه ی همه اما آیا مجموعه ها ها و تجربه شـود اسـ م را از اینگرایش بخشـی از اسـ م نیسـت؟ آیا می جـداکـرد وصرفـاً روایتـی آرمانـی وناموجـود از اسـ م ارائـه داد؟ اســتدلال نواندیشــان اســ می همــه درجهــتســازگارکردن اســ م بــا نیازهــای های آنان بر این پایه اسـتوار اسـتکه اسـ م، جهان امروز اسـت. البته تلاش نتیجـه هـای آنـان بی ها و تلاش دینـی الهـی اسـت. ازهمیـن رو،گاهـی اسـتدلال را منبـع اصلـی اسـ م بدانیـم وطبـق دیـدگاه رایـج در میـان قـرآن مانـد. اگـر می مســلمانان و حتــی نواندیشــان، آن را متنــی مقــدس بشــماریم، عبورکــردن از های گرایان وحوزه ها واحکام اسلامی نیازمند تفاسیری استکه اسلام آموزه رسـمی دیـن ومـدارس فقهـی ودینـی، بـا آن تفاسـیرسـرسـازگاری ندارنـد. هـای ناسـازگار گونـه آموزه بـرای عبـور از این بازخوانـی شـریعت مـن درکتـاب ام راهــکاری را تبییــنکنــم امــا معتقــدمکــه بــا اســ م بــا زندگــی امــروز،کوشــیده هاکار توجــه بــه چگونگــی رشــد اســ م در طــول تاریـ ـ ـ ـ ــخ، ایجــاد ایــن ســازگاری دســت فُقَهــا پــرورش یافتــه دشــواری اســت. طفــل اســ م در طــول تاریـ ـ ـ ـ ــخ به ایکــه بــا دنیــای گونــه ی تربیتــی جدیــدی بــرای اســ م، به اســت. تبییــن برنامــه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2