ی اسلام در ایران آینده 210 ویـژه رسـد؛ به امـروزسـازگار باشـد، ناممکـن نیسـت امـا آسـان هـم بـه نظـر نمی تواند اسـ م سـنتی وفقاهتی موجود را حذفکند ای نمی آنکه چنین برنامه وجایگزیــن آن شــود. توانیـم زندگـی اجمـال بایـد بگویـمکـه اسـ م را هرگونـهکـه تفسـیرکنیـم، نمی به را از آن جــدا ســازیم. زندگــی قــرآن نخســتین پیــروان آن و احــکام منــدرج در ی آنــان بــا حــوادث یــا موضوعاتــی اولیــن پیــروان اســ م و چگونگــی مواجهــه ماننــد بردگــی، تبعیــض جنســیتی، قوانیــن جزایــی و منطــق آن و... از اســ م ناپذیرهستند. همین موارد استکه اسلام داعشی وطالبانی واسلام جدایی توانددر گران دینی نمی ایکه تفاسیراصلاح گونه دهند، به سنتی راشکل می گرایان سنتی تاب بیاورد یا آنان را قانع سازد. اسلام های اسلام برابر استدلال وروایـات خواهـد بـود. قـرآن مـدرن درواقـع اسـ می بیگانـه بـا متـن روایــت آرمانــی برخــی از اســ م، چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــش ها و رویکردهــای ســکولار ســاخته نیســت؟ چــرا گــذاردکــه از اندیشــه می ی معــادلات سیاســی و اجتماعــی جایــی مهــم بــرای اســ م بایــد در همــه ای بــرای آن ببینیــم یــا احیانــاً آنکــه الزامــاً نقــشســازنده در نظــر بگیریــم، بی اش پیامدهــای منفــی بیشــتری داشــته باشــد؟ کارگیــری به کوشـند اسـ م را اصـ حکننـد و بـا نیازهـای زندگـی امـروزسـازگار آنـانکـه می دهنــد. دلیــل مدارانه انجــام می اندیشــانه و سیاســت ســازند، کاری مصلحت آن نیــز پایبنــدی اقشــار وســیعی از مــردم بــه اســ م اســت. اســ م را همــواره انـد. اندیشـمندان ایـن دیـن اعـم از فقهـا، متکلمیـن و... بـرای مـردم تبییـنکرده فکران دینی آفرین شـده اسـت. اکنون نواندیشـان وروشـن اسـ م آنان مشـکل
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2