آینده‌ی اسلام در ایران

211 ی آزمایشآرمانخیالیحکومتدینی ‌ جمهوری اسلامی؛ بوته دار ‌ خواهنـد اسـ م را بـا بیانـی دیگـر تبییـنکننـد. مخاطـب آنـان مـردم دیـن ‌ می خواهند به آن ‌ دانند ومی ‌ هستند؛کسانیکه اسلام را دینی الهی و برحق می پایبنـد باشـند. ایـن خـوب اسـتکـه بـه تفسـیروقرائتـی از اسـ م پایبنـد باشـند کـه بـا زندگـی امـروزسـازگار اسـت. شــد، امــروز دســتورکار ‌ ســاختن آن اســ م آرمانــی کــه درگذشــته گفتــه می نواندیشــان دینــی نیســت زیــرا آنــان غالبــاً بــه اســ م سیاســی وحکومــت دینــی ی نفوذ ‌ های نواندیشان دینی محدودساختن دامنه ‌ باورندارند. یکی ازتلاش های امروزی از اسلام، اصیل نیست و با ‌ دین است. درست استکه قرائت طـورکـهگفتـم، تفاسـیر امـروزی از اسـ م ‌ اسـ م محمـد تفـاوت دارد امـا همان دار باشند وهم از ‌ خواهند هم دین ‌ خورد؛کسانیکه می ‌ داران می ‌ به درد دین منـد. ‌ مواهـب زندگـی امـروز، بهره طــور ‌ دانــم وهمان ‌ بگذاریــد دیــدگاه خــودم را نیــز بگویــم. مــن دیــن را بَشــری می ی انسان ‌ ام، پیامبری را نیزنهادی برساخته ‌ گفتهمسیرپیامبریکه درکتاب ی مؤسـس آن ومتناسـب بـا ‌ دانـم. بـر ایـن اسـاس، اسـ م از آغـازْ برسـاخته ‌ می شـرایط اجتمـاع او بـوده اسـت. ی ادیـان ‌ وبـوی آنجـا را نیـزگرفتـه اسـت. همـه ‌ اسـ م بـه هرکجـاکـه رفتـه، رنگ انـد. اگـر ‌ ها تأثیـر پذیرفته ‌ هـا و اندیشـه ‌ درطـول تاریـــــخ حیـات خـود، از فرهنگ اســ م را دینــی بشــری بدانیــم ووجــود دیــن را نیــز بــا توجــه بــه واقعیــات، یــک ناچـار بایـد بـه اصلاحاتـی در آن دسـت بزنیـم. در ایـن صـورت، ‌ نیـاز بدانیـم، به شــود. ایــن منطقــی اســتکــه اگــر روزی ‌ تر می ‌ انجــام اصلاحــات بســیار آســان ی خود تأسیسکرده و آن دین به حیات ‌ کسی دینی را بنا بر نیازهای جامعه ها ‌ خود ادامه داده و پیروان بسـیاری پیداکرده، امروز نیز توسـط خود انسـان اصــ ح و بازســازی شــود.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2