ی اسلام در ایران آینده 214 خواسـت درچهـاردهـه نشـان دهـدکـه هـر تـوان تبلیغـی ومالـی، حتـی اگـرمی توانسـت در تفهیـم ی جامعـه را نـدارد، نمی کـردن و اداره اسـ م تـوان حکومت ی آزمایشـی بـرای اثبـات ایـن ایـن مقصـود موفـقشـود. جمهـوری اسـ می بوتـه واقعیـت بـوده اسـت. البتـه اینکـه بگویـم ایـن موضـوع بـرای همـه اثبـاتشـده، نظـرمـن اکثـرمـردم وکسـانیکـه در ایـن مـدتکار بینانـه اسـت امـا به غیرواقع انــد؛ واقعیتــیکــه قبــً بــر اکثریــت انــد، بــه ایــن واقعیــت پــی برده اجرایــیکرده مـردم وحتـی اندیشـمندان دینـی پوشـیده بـود. فقــط بخشــی از روحانیــان بلکــه گیری جمهــوری اســ می، نه قبــل از شــکل فکران دینـی نیـزحکومـتدینـی بـراسـاس اسـ م را یـکجایگزیـن حتـی روشـن (آلترناتیـو) مهـم وشـاید تنهـا جایگزیـن بـرای حکومـت اسـتبدادی و پادشـاهی گســتر بــود. دانســتند. حکومــت دینــی بــرای بســیاری، حکومــت عدالت می تــوان بــه یــک فهــم مشــترک از اســ م راحتــی می کردنــدکــه به همــه فکــر می دسـت یافـت و آن را اجـراکـرد. امـا واقعیـت درعمـل خـود را بـه مـا نشـان داد. ایم. جمهـوری اسـ می و ی زیـادیکردیـم امـا دسـتاورد بزرگـی نیـزداشـته هزینـه هــای خــود ی خــود را ســپریکنــد. مــا بــا تلاش دیــن فقاهتــی وســنتی بایــد دوره هـا ی حوزه تـروشـاید آثـارمخـرب آن را نـه درهمـه توانیـم ایـن دوره راکوتاه می ی ماسـتکـه ایـن دوره نفـع آینـده هـای فکـریکمتـرکنیـم امـا به بلکـه درحوزه طـورطبیعـی بـه پایـان برسـد. به طــور طبیعــی بــه پایــان برســد، بــا زایــش آگاهــی از درون آن اگــر ایــن دوره به یجمهـوری فقـطدوره مواجـه خواهیـم شـد. اگـرآگاهـی بـه حـدلازم برسـد، نه ی اسـ م فقاهتی وسـنتی نیز پایان خواهد یافت. جامعه اسـ می بلکه دوره های نیازمند اندیشه واندیشمندان است. تلاشفکری اندیشمندان درحوزه نظـرم مـا بایـد آینـده را بـرای ی ماسـت. به دیده ی آسـیب گوناگـون نیـازجامعـه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2